21/03/2010

Memilih ke cenggini..?

Asslamualaikm buat korang sumer2 yang tgh bace blog aku niey. Entri kali ni,aku cme nk berkongsi dengan korang pasal makhluk Allah yang laen..bukan manusia okeh!..haha. Tp ramai yg tergila-gilakan makhluk nih. Terutamanya lelaki yg da terkenal ngan sifat gatal.. Kalo xgatal,bukan laki namanye. Btol x?*sape cakap ini xbtol,kamu bukan lelaki wahai sedare*wahaha~

Kalo makhluk ciptaan Allah ni ada ic, suda pasti nama yg terpampang kat ic tersebut ialah BIDADARI. Tapi,tataw la plak kot2 ada nama laen bg bidadari nie. Itu hanya Allah yg tahu. Mende ni sbenanya aku paste dari notes yg aku copy kt facebook aku. Dan notes 2 jgk,aku copy ntah dari mna. xingat da. pape pun,credit bebyk kepada mereka yg menghasilkan sume ni. sajer nk share kat cni plak. gatal kan?bese la,laki~haha.

Bidadari. Siapakah dia ?kalo korang da taw,wat2 tataw jela ea. Bru best sket korang nak baca..ngee~

caution-ayat skema,jangan muntah..!haha

Selalunya menarik bila dibicarakan tentang dunia bidadari. Mereka adalah makhluk yang diciptakan Allah sempurna tanpa cela. Semua orang mengimpikan untuk bersanding dengannya. Hati kan melayang kerana kegirangan mendengar keelokannya. Ketakjuban kan memuncak kala membaca sifat-sifat mereka. Terasa ingin hidup bersama mereka dan enggan berpisah selamanya. Memandang mereka bisa memancarkan rasa kedamaian. Anugerah kecantikan mereka membuat mata terpana dan terpesona seraya berkata, “Maha suci Allah yang menciptakan kecantikan dan keindahan..”

Semua sifat yang tertera dalam Al-Qur’an dan As-sunah tentang bidadari mungkin sudah didefinisikan dengan jelas oleh Ibnu Qoyyim Al-Jauziyyah dan dinukil oleh Asy-Sya’rani dalam bukunya, ‘Tanbih Al-Mughtarrin.” Gambaran yang akan membuatkan hati sesiapa pun menjadi tegang dan berdegup kencang. Beliau mengatakan,

"Jika kamu meminta mereka untuk menjadi yang halal bagimu di syurga, mereka itu adalah para perawan yang mengalir pada tubuh mereka darah muda. Seperti bunga mawar dan buah epal yang tidak terbungkus dan seperti buah delima yang mulus. Matahari terbit dari wajahnya yang indah dan kilat menyambar di antara giginya ketika tersenyum. Jika dia memeluk suaminya, dia akan memeluk seperti pelukan antara bumi dan matahari. Jika dia dipeluk, dia ibarat seperti dua ranting yang saling bertautan. Jika dia berbicara, bicaranya umpama seorang yang sedang bercengkerama dengan kekasihnya.

Pipinya yang berkilat bisa digunakan untuk bercermin dan sekiranya daging tidak menutupi tubuhnya,maka terlihatlah putih tulangnya. Jika dia melihat dunia, di antara langit dan bumi akan dipenuhi bau wanginya, sehingga mulut manusia akan senantiasa membaca tahlil, takbir dan tasbih. Apa yang ada di barat dan timur akan bersolek untuknya, dan setiap mata akan melihatnya akan terpejam untuk melihat selainnya. Cahayanya akan meredupkan cahaya matahari seperti matahari yang meredupkan cahaya bintang, dan akan beriman kepada Allah seluruh manusia yang ada di atasnya.

Tudung yang terlitup di kepalanya lebih baik daripada dunia dan seisinya, maka hasrat untuk menikahinya melebihi dari segalanya. Semakin lama waktu bertambah, dia akan kelihatan semakin cantik dan indah. Semakin hari semakin bertambah cinta dan intim. Dia tidak pernah haid, melahirkan dan nifas. Suci dari kotoran segalanya.

Kegadisannya tidak akan pernah hilang dan muda selamanya. Kecantikannya tidak pudar dan tidak ada rasa bosan untuk menggaulinya. Dia hanya ingin melayani suaminya dan tidak pernah tertarik pada selainnya dan sebaliknya, sehingga dia merupakan puncak ketenangan bagi hawa nafsu.Jika melihatnya akan menggembirakan dan jika diperintah untuk taat, dia mentaatinya. Jika suaminya meninggalkannya, maka dia akan menjaga diri dan keamanannya. Dia seorang perawan yang sebelumnya tidak pernah disentuh oleh manusia atau jin, sehingga setiap kali melihatnya akan menimbulkan rasa gembira. Setiap kali berbicara dengannya, seakan di telinga dipenuhi permata yang indah.

Jika kamu bertanya tentang usia, dia seorang yang sangat muda..,
Jika ditanya tentang kecantikan, pernahkah kamu melihat matahari dan bulan?
Jika ditanya tentang anak matanya, seperti warna hitam di tempat yang paling putih..,
Jika ditanya tentang bentuk tubuhnya, pernahkah dikau terpandang pohon yang langsing?
Jika ditanya tentang perhiasannya, ia seperti buah delima yang mekar..,
Jika ditanya tentang warna kulitnya, seputih susu yg jernih..,

Dapatkah kamu bayangkan tatkala wanita itu tersenyum di hadapan suaminya? maka jannah pun menjadi terang dengan senyumannya. Jika dia berpindah dari satu istana ke istana yang lain, matamu akan mengatakan sang matahari sedang berpindah dari satu takhta ke takhta yang lain. Jika suaminya tiba, alangkah mesra sambutannya. Jika ia memeluk betapa hangat pelukannya.

Jika dia menyanyi, suaranya dirasakan suatu kenikmatan oleh pancainderamu,mata dan telinga. Jika dia merayu rajuk, rayuan dan rajukannya terasa indah. Jika dia memeluk, tidak ada pelukan yang lebih hangat darinya. Dan jika dia memberi sesuatu atau menerima, tidak ada cara terbaik selain yang dilakukannya."

hamboi3x!khusyuknye korang melayan ea?cuba lap air liur uh..da meleleh 2 bang oi..!hahaha. Iklan jap, jangan emo2..penaja pn nk share dye gak..ngee~
okeyh..sambung..!

Tapi,untuk sejenak,pernahkah kamu terfikir,apakah mahar untuk memiliki si cantik yg diidamkan ini..?
Qiamullail,atau bangun di malam hari adalah mahar SI PERAWAN JELITA ini..

Qiyamullail bukanlah satu-satunya mahar bidadari. Jalan kebaikan menuju syurga berbagai bentuknya, dan itu merupakan kurnia Allah Ta’ala bagi hamba-hambaNya. Terlebih bagi para mujahid fi sabilillah, di mana mereka mengorbankan harta dan jiwa mereka untuk Allah Ta’ala dengan syurga sebagai ganjarannya. Terlampau banyak kisah romantis yang menyebutkan pertemuan calon syahid dengan bidadari. Yang terkenal adalah bidadari yang bernama 'ainul mardhiyah.

Walaupun demikian, dengan qiamullail, ia merupakan mahar bagi peminang bidadari. Inilah senandung para bidadari yang menyindir orang-orang yang bersemangat tinggi untuk memilikinya tanpa menyedari hakikat diri ;


Apakah kamu meminta bidadari sepertiku,Sedangkan kedua matamu tertidur,
Tidurnya kekasih bagiku hukumnya haram,
Karena kami diciptakan bagi setiap orang,
Yang memperbanyakkan sembahyang dan puasa..

bang oi..!takkan xkne tempias neyh..?hahaha

***antara kisah terkenal bertemu bidadari***


Azhar bin Mughits Rahimahullah berkata, “Suatu malam aku bermimpi bertemu dengan seorang bidadari yang sangat cantik, lalu aku katakan kepadanya, milik siapa kamu ?” Dia menjawab, “Milik orang yang bangun malam pada musim dingin.”

Terdapat sebahagian salaf yang enggan menghidupkan malam, lalu datanglah 'seseorang' di dalam mimpinya lalu berkata kepadanya, “Bukankah kamu ingin segera meminang, lalu mengapa kamu bermalas-malasan ? Dia menjawab, “Bagaimana caranya ? “ 'seseorang' itu menjawab, “Bangunlah kamu di waktu malam", tidakkah kamu tahu bahawa orang yang mengerjakan solat malam, malaikat berkata kepadanya, “Peminang sudah bangun menemui pinangannya.”

Azhar bin Tsabit At-Taghlibi juga berkata, “Ayahku seorang yg senang bangun malamnya. Pada suatu hari ayahku bangun malam, aku bermimpi melihat seorang yang wanita cantik yang menyerupai wanita dunia. Aku katakan padanya, “Siapa kamu ?” Dia menjawab, “Bidadari.” Aku bertanya, “Mahukah kamu menikahiku ?” Dia menjawab, “Pinanglah aku wahai tuanku, dan berilah maharku ?” Aku bertanya kepadanya, “Apa maharmu ?” Dia menjawab, “Tahajud yang panjang.”


Namun, dari kisah ahlul lail, orang yang sering qiamullail yang paling indah adalah apa yang pernah dialami oleh tabi’in agung, Abu Sulaiman Ad-Darani. Kisahnya singkat namun kata-kata bidadari yang menegurnya diterasa keindahannya bagi orang yang membaca kisahnya.

***
Malam indah itu terasa sangat istimewa….

Bisa berjumpa bidadari adalah kurnia ilahi. Hanya orang-orang pilihan yang diberi kelebihan ini. Beruntunglah bagi orang yang mendapatkan kemuliaan bertemu bidadari. Di antara mereka adalah Abu Sulaiman Ad-Darani.

Abu Sulaiman Ad-Darani adalah seorang tabi'in yang menjadikan qiamullail sebagai mahar bidadari. Acapkali ia mendapatkan kenikmatan luar biasa tatkala berkhalwat dengan Allah Ta'ala. Kelazatan munajat itu melahirkan sebuah kebahagiaan dan ketenangan batin yang merupakan puncak segala kebahagiaan. Sehingga pengalaman ibadatnya ini membuahkan kata-kata yang akan selalu menghiasi bait-bait keindahan qiyamullail. Katanya, "Sungguh nikmat dirasakan bagi orang yang bermunajat di kegelapan malam,jauh lebih lazat daripada kesenangan yang didapati oleh orang yang suka bercanda dan berhura-hura."
Hingga pada suatu malam, ia bertemu dengan makhluk yang diimpikannya, bidadari. Dia menuturkan kisahnya, "Ketika aku sedang sujud dalam qiamullail, mengantuk menyerangku hingga aku tertidur. Tiba-tiba ada bidadari datang yang menggerakkan kakinya untuk membangunkanku dan menegur, "Duhai kekasihku.., apakah kedua matamu bisa terpejam padahal Sang Raja, Allah Ta'ala tidak pernah tidur untuk melihat orang-orang yang bertahajud di malam hari ? Alangkah hinanya mata yang lebih mementingkan tidur daripada lazatnya bermunajat kepada Dzat yang Maha Perkasa. Bangunlah! Sesungguhnya, bagi orang yang cintanya untuk bersua dengan orang yang dicintai,apa makna tidurmu ini ?"

Bidadari itu melanjutkan kata-katanya, “Duhai kekasihku.., Duhai sayangku..,Duhai permata hatiku..,Apakah kedua matamu tidur sedangkan aku sentiasa menantimu di tempat beraduku untuk sekian tahun lamanya?"

Mendengar teguran seperti itu, Abu Sulaiman Ad-Darani bangun dengan bermandikan keringat dingin kerana malu. Namun tutur kata bidadari yang indah nan manis selalu terkenang dan merekam kuat dalam pendengaran dan hatinya, "Duhai kekasihku.., duhai sayangku..,duhai permata hatiku..." Kata-kata itu terasa indah bagi orang yang mendengar dari kekasihnya, apatah lagi pabila datangnya dari mulut sang bidadari.

Duhai bidadari-bidadari, apakah kalian juga menanti kami seperti kalian menanti Abu Sulaiman Ad-Darani..?

***

amacam bro?xterliur ke nk dapatkan jenis yg mcm 2..kalo x,sah r bro sumer memang tade taste..haha. Tuk pengetahuan korg,aku da edit skit2 ayat kt lam ni..nk bg power katanye!.. tp stakat yg aku mampu jela sbb aku ni bukannye amik sastera pn nk wat ayat kuntum2 bunga cinta lestari cenggitu..muahaha~
okeyh,da nk blah da ni..mintak diri dlu ye kenkawan sekalian..asslmualaikm*sopan kan?*hihi

psst-wanita muslimah yg menjaga kehormatannya itu akan diangkat darjatnya melebihi bidadari di akhirat kelak..korg leyh bayang x kalo lebih lawa dari bidadari 2 cane?hurm..masalahnya,korg termasuk lam kategori 2 ke?*pedas2*babai~

 
bkenan x?hehe

nak yang ane?pilih 1 je..hak3
Thank you for reading this entry !

6 comments:

Muhammad Hilmi bin Mohd Hamdan said...
This comment has been removed by the author.
izuddinrahim said...

aish..abe eming dlu kot..mno buleh litah..ikut gilirey la..haha..

ainatul said...

hahahahaha
buke xse litah abe iming
xdop ore nok la
hahahaha

izuddinrahim said...

--> ainatul
molep skit deh..buke tadop ore nop..
cumo abe jah xsey lagi..haha~

nur_syu said...

muslimen rijaludddin,mg bidadari itu milik kalian...
muslimah solehah qurratu ain...mg diangkat darjatmu melebihi bidadari syurga...

like99..mntk share,bg xbg ambk sudaa..

nur_syu said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts with Thumbnails