15/06/2010

rahsia kampung aku..

assalamualaikum..
sari berita utama.. cheongsam berita utama dan baju kurung berita utama.. cukup tak? sesuai kan ngan 1 malaysia? haha..

okay! kali ni aku nak citer pasal sejarah kampung aku.. tetibe je!! mentang-mentangla baru balik kampung, terus nak citer pasal kampung.. sila boo aku skang..~

sebagai pendahuluan, aku akan citer perkara asas tentang kampung aku.. nama diberi ialah kampung lak lok.. tolong jangan kritik nama kampung aku, sebab ade citer pasal nama tu pasni.. terletak dalam daerah besut, dan bandar yang berdekatan ialah bandar jerteh.. selalu orang akan tanye, besut ngan jerteh tu jauh tak? kalo ade orang tanye macam tu, pertama skali aku akan gelak dulu.. pastu baru aku jawab sebab aku rasa soklan tu macam tak patut je.. biol nye soklan.. haha.. sebabnye, jerteh tu bandar yang terdapat lam daerah besut.. paham tak? bahasa mudahnya, jerteh dalam besut.. aku buat contoh laen yep, kalo orang tanye kat mana letak jamban korang..? padahal jamban korang duk lam rumah je.. jadi, dapat disimpulkan di sini bahawa jamban ialah jerteh manakala rumah korang ialah besut.. paham tak? lantak ah kalo tak paham!!~

kampung sebelah namanya kampung bukit yong dan kampung padang landak.. kalo nak kutuk nama kampung ni, silakan.. aku tak kesah pun sebab dua2 ni bukan kampung aku.. ngaa~ penduduk kampung aku semestinya lebih dari 2 orang.. bilangan yang tepat aku tataw.. sebab ari tu aku da kira, tapi disebabkan sepeninggalan aku selama 2 tahun, mungkin ibu2 sudah menambahkan zuriat hasil kerja keras bersama suami beliau.. hak3.. ngeng~

da2.. tanak mengarot dah.. aku cuma nak citer pasal nama kampung aku je.. sejarah nape nama kampung aku macam tu.. kampung lak lok.. 

kalo korang nak taw, lak lok tu asalnye nama orang yang diringkaskan.. dua beradik kembar iaitu lakmon dan lokman.. dorang sangat suka mengembara.. sampai satu ketika, dorang tiba di sebuah tempat yang belom diterokai oleh orang laen.. setelah berbincang, dorang pun sepakat tuk menetap kat situ.. dan mereka telah bersepakat tuk menamakan tempat tu dengan nama lak lok.. lak tuk lakmon, lok pula tuk lokman.. 

apa yang menariknya, kampung ni telah dianugerahkan oleh Allah dengan satu kelebihan.. korang taw tak ape kelebihan tu? mesti tataw kan? ni kan kampung aku.. tayah nak buat2 taw la.. haha.. kelebihannye ialah, kampung ni mempunyai ramai penduduk yang kembar.. siyes ni.. aku tak tipu pun.. setakat yang aku kira tadi, lebih kurang 10 pasang kembar ade kat kampung ni.. tu yang aku taw, yang aku tataw lak, mungkin ramai lagi.. terkejut tak? *sila buat2 terkejut* ha3..

kalo ada diantara korang yang tak caye, meh r datang sini.. aku boley kenalkan kat pasangan kembar yang laen2.. 3 pasang da ade lam kuarga aku, sepasang kat jiran sebelah rumah, dan sepasang lagi selang bape biji umah je.. yang laen2 tu, duk jauh sikit.. hehe..

jadi, kalo ade sesape nakkan anak kembar, mai r duk sini.. insyaAllah dapat kalo Allah izinkan.. kalo nakkan jaminan yang lebih power, kawen ngan kembar terus.. insyaAllah peluang akan lebih cerah.. haha

oke.. dah habis.. babai~

p/s-cerita pasal lakmon dan lokman tu aku reka je.. tapi citer sal kembar kat kampung aku tu memang betol.. hehe.. sori korang~~


angah dan achik.. anak buah kembar..


kembar yang kembar..


Thank you for reading this entry !

51 comments:

reen_sofee said...

hahah.
ko ensem!
hahah
*sile kembang!
huhu
aku paham le ko nye analogi tuh!
ish!
yeke byk kembar?
kene dok sane arr pas kawen nanti!
hahahaha

I n n z said...

huwaaaa !!
ibu, kemba wat cite tipu..
tak nak kawan ko. !!
T___T

(larik keliling taman sambil bercucuran air hujan. drama sungguh aku.)

makdara terdiva said...

betul ke nama kampung tu camtu?? mcm tipu jer..haha!

Kimmy said...

huh? kg laklok? mcm pernah dengar je.. kat kwsan jerteh ek? ouh.. ahaha.. oOo,kiranya asal-usul anda dari terengganu jugak la yep? welcome in the club.

alalala~

kembatolo™ said...

reen sofee.
tanak kembang..nak terbang je..haha

bagos r kalo paham..bijak2..
kena daftar ngan aku dulu kalo nak duk sini..hehe

kembatolo™ said...

innz.
mana ada aku tipu..
aku gtaw citer betol..
cuma edit je lebih..haha

aku tak tengok drama..ngeh3

kembatolo™ said...

makdara terdiva.
eh eh..betol la..
sumpah tak tipu..
memang nama kampung lak lok..haha

kembatolo™ said...

kimmy.
memang jerteh pon..tapi bukan asal sini..aku asal klantan..tinggal je sini..

org jerteh gak eh?

Anonymous said...

wah menarek.. nak g dok sane laa.. best kot dpt anak kembar.. double happiness.. nasib kg tu tak nama "dinwe".. hehe.. tak rhyme lansung.. :)

Anonymous said...

chop.. ckp ngan angah n achik.. saye nak pinjam bulu mata dorg..

kembatolo™ said...

anonymous.
kalo kg nam dinwe,mesti da pemes kg ni..haha

kembatolo™ said...

anonymous.
harap maklum..nak pinjam kena mintak ngan bpak sedara dorang dulu..huk3

Anonymous said...

tak sah kalau tak riak..

ok, ckp kat bapak sedara sijejaka comel ni, saye nak mintak pinjam bulu mata anak buah die yg cheeky ni kejap.. dah, g ar ckp.. :)

farah said...

betul ke banyak kembar kat sana ?
wah , harus pergi tengok ini . hihi :)

SuMaiYyaH said...

comelnyer kembar 2....matanya sgt2 cantik lah..
la..org ganu rupenyer..
sekampung lah ni..

starzieti said...

due pasang kembar yg smart !

kembar yg kecik tuh da terserlah muke nakal.da besar nt mesti nakal punye.

kembatolo™ said...

anonymous.
maaf cik,ni bukan riak ye..harap maklum~

eh..lupa nak cakap..kena skali ngan bayaran..haha

kembatolo™ said...

farah.
betol..tak tipu pon..
silakan datang~haha

kembatolo™ said...

sumaiyyah.
kembar tu je?kembar lagi satu lak cane?hahaha

kembatolo™ said...

starzieti.
erks~segannye..haha

memang nakal..kenakalannye mengalahkan bapak sedara dorang..haha

Anonymous said...

brape riyal?

Anonymous said...

dalam banyak2 ayat.. ayat ni paling tak leh blah... "sari berita utama.. cheongsam berita utama dan baju kurung berita utama.."

agak2 kalau awak bagi tazkirah, boleh tak adaptasi kelawakan mcm nih?

kembatolo™ said...

anonymous 1.
dopsen je..haha

kembatolo™ said...

anonymous.
nape ngan ayat tu?tak sesuai eh?haha

ntah r..kalo dalam tazkirah susah skit kot..tapi kalo borak,boley je..hahaha

Anonymous said...

20 sen jek? ok.. nanti saye bagi singgit.. keep the change k.. hehe

bukan tak sesuai.. bagi saye sangat lawak.. mase 1st baca dok gelak..

pls, tlg bagi tazkirah skang.. nak bezakan antara izuddin yg tgk serius n tak..

nur hidayah isa said...

lentik betul bulu mata anak sedara tu.hhehe

Kimmy said...

tak.. bukan kat jerteh.. kat kuala terengganu.. hehe..
tapi nama kg kau tu memang familiar. heh.

I n n z said...

aku mcm de bende nk tanya tapi aku takut ko pukul aku.
hahaha ~
jadi, tak jadi tanya.

mardy maidin said...

u guys mmg suke pkai baju kaler same ek???sweet ah...hehehe

kembatolo™ said...

anonymous.
malas r nak bagi tazkirah..suruh org laen jela..haha

kembatolo™ said...

nur hidayah isa.
nak ke?boley je kalo nak pinjam..hak3

kembatolo™ said...

kimmy.
KT jauh ag ngan umah aku..sejam perjalanan lagi..tu pun kalo ngan kete..kalo jalan kaki, maunye seminggu..hak3

memang familiar,kg pemes.hehe

kembatolo™ said...

innz.
mak aik..takkanla sampai nak pukul?
tak logik r..paling berani pun, aku jentik je..takkan tu pun takot?hahaha..

tanye la, aku cuba tuk tak marah..haha

kembatolo™ said...

mardy maidin.
tak selalu jugak..kadang2 je..hehe

NichKhun said...

wahh lentik giler bulu mate anak buah anda kan..
terbekenan sekejap..
sobsss

SuMaiYyaH said...

kembar satu lg..nice..boleh tahan lah kan..he7

kembatolo™ said...

nichkhun.
mai r amik kalo nak pinjam..culik teros pun tape kak..haha

kembatolo™ said...

sumaiyyah.
kembar besar ke kecik?haha

azwani ali said...

woooooo...laklok...
jnge main tuh...kapong gedebe....
kalu duk situ leh kemba ko?
nnti la nok g berbule maduu sano..haha
haa...sementaro cuti ni...
pok din nga pokwe buat la kijo ngindoh2 kapong tuh... baru yolo.. jnge stakat cungkil sejaroh jah...hehe
mugo lpas sejaroh kapong ni dicungkil mgkinan penginapan d kapong laklok jd on demand ko...

Bella Ayub said...

kem salam kemba ekk :P

nak ckp kaw nsem buleyh?? :)

abangfaizul said...

anak2 buah tu ade bakat nak jadi TOLO gak... haks... gurau je dik...

I n n z said...

update weyhhhh !

Liya Laa said...

mung orang ganu jgk ker? haha~
speak ganu aku arini :)

kembatolo™ said...

azwani ali.
maah la..ambo buke tok ngulu..
kalo nok duk sini, keno oyak ko tuk ngulu..haha

kapom ambo comey doh..dop perlu bekki..hak3

kembatolo™ said...

bella ayub.
insyaAllah..kalo rajin..haha

erks~nak kembang boley?ngaa

kembatolo™ said...

abang faizul.
memang pun..skrg pun da tolo..haha

kembatolo™ said...

innz.
tengah update la ni..sabo yep~haha

kembatolo™ said...

liya laa.
ho la..
aku ore ganu gop..
mung ore ganu gop ko?haha

puteri ternoneng said...

lol..org ganu upenye :p

kembatolo™ said...

puteri ternoneng.
bukan ganu je, saya kacukan..haha

SuMaiYyaH said...

kembar sebesar gajah tu...

Related Posts with Thumbnails