13/05/2010

di mana hilangnya fitrahmu?

contoh gambar yang sopan dan menutup aurat

test! test! 1, 2 ,3.. okeyh.. mic da ready..
dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.. assalamualaikum buat semua yang sudi baca.. ikhlaskan niat membaca kerana ilmu bukan hanya untuk hiburan.. cewahh!!~

mula2, aku nak tanya, entri ni layak ditulis lam versi jiwang atau versi merapu penyapu? aku konfius deyh.. tajuk da jiwang tapi takkanla nak wat entri jiwang lak.. takot gak nanti kalo tetibe ade yang kena penyakit anorexsia nervosa gara2 baca entri aku nih.. yela, lepas baca spontan je muntah habis keluar segala makanan yang korang sumbat setahun yang lampau.. tup2, kurus tetibe.. dan beruntunglah mereka yang gemok.. wakaka..

pedulikan sumer tuh.. tade kena mengena pun.. bermula dari sini, anda kena serius.. dilarang gelak mahupun ketawa.. hanya senyum yang dibenarkan..!! entri ini mungkin bersangkut paut dengan anda.. kalo tidak kena betol2 di atas kepala, mungkin sipi selisih kena baju korang yang sepasang seploh henggit tu..

fitrah.. bukanlah sekadar suatu perkataan kosong.. di sebalik keelokkan sebutannya, tersembunyi seribu satu rahsia.. bagi seorang insan, fitrah merupakan sesuatu kemestian yang telah diciptakan bersamanya sejak dari awal penciptaan dirinya.. tapi mengapa, fitrah yang dibekalkan oleh Allah kepadamu telah luput dari dirimu wahai makhluk bergelar manusia? tidakkah kamu rasa ianya satu kerugian bagi dirimu yang penuh dengan cacat cela itu?

apa yang aku maksudkan di sini ialah fitrah malu.. tidakkah ianya satu keperluan? keperluan bagi seseorang untuk menjadikan dirinya tampak lebih sempurna bagi yang memandang.. kerana fitrah malu itu akan memberikan kebaikan kepada sesiapa yang memilikinya.. dari Imran bin Husain RA, dia berkata Rasulullah SAW berkata “Rasa malu itu tidak mendatangkan kecuali kebaikan”.

apabila diri memiliki sifat malu.. semua yang akan kita lakukan akan dikawal olehnya.. lebih2 lagi apabila hendak melakukan sesuatu maksiat dan dosa.. kerana hakikat malu ialah "satu sifat yang menjadikan seseorang itu terlindung dari melakukan perkara yang dilarang serta mengelakkan dirinya dari meninggalkan kewajipan".

jom kita kaitkan dengan kehidupan pada masa sekarang..(tak panjang ke entri aku nih?)

segelintir dari kita iaitu aku, kau, korang, dia, mereka, macik yang tengah jual ABC, pacik yang tengah repair kete, nenek yang tengah pakai bedak sejuk dan sesape saja yang masih bernyawa pada ketika ini, tanpa segan silunya mempamerkan susuk tubuh mereka.. contoh yang paling tepat, gambar2 kat laman sosial.. kalo gambar yang menutup aurat tu watpe nak peduli, tapi ni gambar yang boleh membangunkan lembu2 jantan di luar sana.. tak malu ke kalo orang tengok aurat kita?

aku macam pelik, oke salah.. bukan macam tapi memang pelik.. aku ni kalo nak letak gambar kat fesbuk ke kat mana2 ke, 1st skali aku akan tengok gambar tu sopan ke tak.. sopan di sini bermaksud tutup aurat(wajib), kacak(mesti)kunun2, dan juga tidak mengaibkan diri sendiri dan orang laen(tanya dulu kalo nak letak gambar kenkawan).. tapi orang tu boley je letak gambar yang terbuka segala bahagian.. lebih teruk lagi sampai nampak longkang buah-buahan kat dada.. pastu pulak selamber badak je wat aksi2 yang boleh menggelodakkan jiwa.. tak pasal2 orang yang tengok leyh dosa.. haiya~

contoh gambar yang tidak mengaibkan orang laen..mata disensor sebab mata tengah stim..haha

dah2.. cukup2.. aku tanak ulas da.. ni perenggan last.. aku tanak tulis panjang2 sebab aku tahu korang nih ade penyakit alergik tengok tulisan panjang2.. asal panjang sikit, tetibe je malas dan sekutu-sekutunya datang menyerang.. kan kan? oleh itu, aku stop dulu..
assalamualaikum..


contoh gambar yang menutup aurat..
kucen : apsal mamat ni pelik je aku tengok?
mamat ni : suker ati aku la kucen..sedar sikit ko tu kucen..mana aku paham ko cakap ape..haha..ko pegi maen jauh2!!

Thank you for reading this entry !

16 comments:

Hizami Rahim said...

ahha.
nasib baik zami jenis pemalu tahap gaban~

kembatolo™ said...

pemalu?betol nih?
macam tak je..haha..
siap amik gambar sendiri lagi tu..?
ngaa~

Admin said...

rajin betul kembatolo ni ambil gambar...hehehe

maya
http://coretanmayaku.blogspot.com/

kembatolo™ said...

kembar mana?haha..
amik gambar time jenjalan je..
kalo tade wat pape,tak amik pun..hoho

amalina binti anuar said...

menarik entry nyer. yup2 kita patut malu la kan dedah kan gambr2 yg kurang sopan dikhalayak ramai.

best entry nyer...

kembatolo™ said...

iye eh?nak kasi bape bintang?haha..

amalina binti anuar said...

kalo ada 5bintang.. saya nk kasi 5/5 la bintang.. okey x??

kembatolo™ said...

okay2..tapi sini tade sedia bintang pun..jadi,tade bintang la..hahaha

Redbloodsnow said...

haa tuh lah kan. setuju dgn hujah ko. aku yg perempuan nih pun tgk malu weh. tayang² lurah dendam bagai. wat malu kaum hawa je :(

kembatolo™ said...

tu la pasal..kalo perempuan pun tak suka,laki ni lagi la..kalo ade yang suka pun, mungkin jantan miang2 musang je kot..haha..

amalina binti anuar said...

ye la memang la pon kan. dah awak minx nak kasi baper bintang so saya kasi je la. hehehehe... terbaik la blog awak nie.

kembatolo™ said...

hahaha..kalo macam tu,kena mintak umah banglo la..mesti awak bagi jugak kan?haha..

tengs sebab support blog ni..^^,

Anonymous said...

cantekk n terbaek ahhh..

kembatolo™ said...

siapakah gerangan kamu wahai anonymous?haha..tengs~

Wan Zulqhairi said...

terbaek ar kuceng tu punyer dongakan.. hahaha

kembatolo™ said...

wan.
kucen pon heran. ahaha

Related Posts with Thumbnails