21/07/2010

cerita dalam kebun..

assalamualaikum..
hai..! jumpe lagi.. pagi tadi da bukak, ptg ni kne bukak lak.. kesian kan? jangan risau ea, aku tak letak tol pun kat blog aku ni.. cukai pintu pun tade.. jadi, korang bukak la banyak mana korang nak bukak.. sampai penuh tab korang pun tape.. aku tak marah.. cuma nk pesan, kalo nak bukak banyak tab, 'mute' dulu speaker tu.. kang bising sebab lagu blog aku neyh.. dah r lagu berhantu.. hahaha..

entri ni aku nak stori pasal kegiatan aku ngan encik kembar pagi tadi.. aik? apsal pelik tu? kan aku da cakap tadi nak gtaw.. tataw eh? cube baca entri sebelom ni.. ade aku gtaw kat situ..

korang penah tak panjat pokok manggis? penah? manggis kalo lam loghat kelantan dipanggil 'seto'.. sebut betol2.. susah gak nak sebut sebab kat 's' tu ada sabdu, dan 'to' dibaca 'tho'.. lantak korang r nak baca cane pon, asalkan tak pelik aku dengar.. haha.. nak lebih tepat, korang cari memane dak klate, pastu talaqi ngan dye sebut 'seto'.. lagi senang.. hakhakhak..

tetbe jadi guru bahasa ni.. oke2, skip..~


'se' dan 'tho'.. jadilah seto.. haha



 aku sbenanye nak stori pasal betapa susahnye panjat pokok manggis.. bukan sebab aku tak reti la wei.. aku ni bab panjat memanjat ni, tade masalah la.. sikit punye hal.. yang jadi masalahnye bila panjat pokok dengan jeans.. bapak susah ko taw! nak kangkang pun ase macam terkepit je.. fuh! menguji iman tol..



nampak tak kesusahan yang dialami oleh brader nie? haha..



yang tu satu hal, tambah lak satu ag.. korang taw tak ape? mase tengah panjat tu, ktrg diserang nyamuk.. tension gilew bai.. cuba korang bayangkan, tengah bergayut ni, pastu nyamuk gigit tangan.. ape korang nak buat? nak tampar, tangan dua2 ngah pegang pokok.. tanak tampar, gatal.. ape yang korang akan wat? hahaha.. memang tak berperikenyamukan langsung r.. kalo ye pun nak hisap darah, gilir2 r.. lepas sekor,sekor.. Q kalo boley.. tayah serang sampai 10 sekaligus.. perit nak menahan neyh.. hadoi~



nasib baek bukan mende ni yang serang.. kalo kena nie, arwah la jawabnye.. kan?



selesai part manjat, smpai lak bahagian nak petik buah.. korang taw kan yang manggis ni buah dye kat ujung2 dahan uh.. cuak secuak cuaknye mase nak petik tu.. kalo dulu tape r.. bukan maen lincah ag duk atas dahan.. siap lompat2 ag.. skang, nak jalan pun kne kepit2.. yela kan, ne taw lebihan berat badan tak tertanggung dek dahan.. gedebuk la jawabnye.. haha..

tapi alhamdulillah, ktrg selamat selama perjalanan memanjat, memetik, dan menurun semula.. bm fail.. dalam takot pon, sempat gak r petik sedikit sebanyak.. sesape yang nak makan, sila r datang umah.. aku jemput betol2 nie.. jangan ingat aku ajak2 ayam je, aku ajak orang ni taw.. hahaha..

k la bai.. aku taw citer ni borim.. tapi aku nak citer gak.. syok sendiri lebih baek dari tak syok langsung.. hakhakhak..


babai~ assalamualaikum..

pemandangan kat kebun



kebun ke semak? haha
 


tunggu aku amik gambar.. sabar oke? ngaa~


ni r buah seto.. kan? hahaha
Thank you for reading this entry !

34 comments:

ibnubaba_04 said...

sdpnyo woh ssetto..agk2 klu sek aku kelik phni,de ko dok nge woh ssetto??haaaaa

gano pok we nampok koho kurus??dok ralik make buah jah ko??nasi mu x jamu ko deng??hahaha

bukan penggoda said...

adakah buah seto itu durian?

velasrizal said...

dh stat dh musim doyan skrg ni..

Yossi Benayoun Ke Chelsea, Joe Cole Ke Liverpool

rhapsody LiN said...

huhu,,, duriannnnn~~~
rasa mcm nk mkn. dh dpn mata x usik lak. ;p

Anonymous said...

bencinye laa gamba last tu.. sakit perut kot nak gelak.. haha.. *caption mintak gelak betol..*

kampung yg cantik.. teringin nak masuk kebun bile tgk gambar2 ni.. tp takut pacat n sarang lebah bapak besau tu.. huhu..

ishiko said...

wahh...beshnyer!!!! xsba nye nk nlk neh.. (sajo je eyh, wat org jeles nh..) kebun kt kg mne nih?? lbh kurg nga kebun abh sy je nih...
haaiissshhh... setto, cekat cekoh larr xpuah mkn..

ishiko said...

*bile mase neh setto tuka jd duyan..

yui92 said...

xpnah taw pulak buah seto tu ahaha... n cantik pmndangan yg hijau2 tu..


baca2 n follow sini juga~~~
http://sesedaporen.blogspot.com

Hizami Rahim said...

haha.
aku suka manggis.
aku benci durian.
haha.
:D

kembatolo™ said...

ibnubaba_04.
haw la ing..aku pun duk pesey doh ko sekalian pokok setto sini bia abih musim sblum sep mg kelik..hahaha

kurus mg oyak ing?kakah tu tibey 14 pinggan nasi sari..letih aku nop jamu..haha

kembatolo™ said...

bukan penggoda.
haah..memang setto tu duyan pon..hahaha

kembatolo™ said...

velasrizal.
da start la..da makan ke?

kembatolo™ said...

rhapsody lin.
ape susah..telan je gambar duyan tu..abes citer..hahaha

kembatolo™ said...

anonymous.
apsal ngan caption tu?salah ke?ok je aku tengok..hahaha

pacat pun takot ke?pondanlah!~ haha..kalo lebah tu memang kena takot pon..hakhakhak

kembatolo™ said...

ishiko.
aiseh..ni kat kg durian runtuh..haha tipu jek..ni kat kg laklok..kenal?

duyan ngan seto tu lebih kurang r..adik beradik tiri..haha

kembatolo™ said...

yui92.
ijau kan kaler yg nabi suker..ijau itu ketenangan..hahaha..

kne folo ker?hihi

kembatolo™ said...

hizami.
ye ke weh?jemput r umah aku..makan manggis..duyan pun leyh gak kalo ko sudi makan..hahaha

Anonymous said...

caption tu mintak gelak.. ntah laa.. lawak gile bagi saye laa.. tambah2 muke tak bersalah yg dok pegang woh sseto tu.. hehe.. tlg laa.. malas ahh ginih.. gelak jek tgk gamba nih..

mmg saye pondan.. tp pompuan pondan ade kee? x ajim masok kebun ni.. darat kan sayo? hehe

I n n z said...

alolo ~ cean dy kene ggt nyamuk yep ?
kurang drh ar ney eh ..






padan muka hang.
HAHA !

kembatolo™ said...

anonymous.
mmg kebun atas darat..tak penah jumpe ag kebun lam air..hahaha

kembatolo™ said...

innz.
sape ckp darah kurang?
makin bnyak la..da niat sdekah td..hahaha..

orang darah manes kan..wee~

Anonymous said...

hehe.. sengal lagi.. ske ati awak laa..

I n n z said...

heeee ..
izuddin perasan .
mane ko taw drh ko manes ? haa ?? haa ??

pe kate ko anta sebijik dua durian kat aku ke, ade gak pekdah eh .

umi ckp tak bek kedekut. hahaa !

syuQ said...

kangen kat mangges! seb bek esok blk kg

nanad said...

kesimpulannya ssseetthho ituh duriankah , manggiskah (?)

bukan penggoda said...

nape ble sy ckp kt kwn sy psl seto ni durian, dia kate seto ni buah manggis?

ok. skg sy dah ckop kompius.

Anonymous said...

hahaha.... aku oyak doh td sseto 2 mggis bukn durian,....
ade budk xpcaya.......
dia kna tpu ngn ore klate free jah... kesian
kahkahkah...
siapakah dia??????????????

bukan penggoda said...

miahahahaha. bengong mu anon!

aku tau dah la buah seto tu manggis. kih kih kih.

sajo jah nk test mu.

kembatolo™ said...

anonymous.
suka ati je?geli ati tanak?haha

kembatolo™ said...

innz.
nyamuk tu gtaw aku..dye yg ckp darah aku manes..sbb tu r dye suke gigit..haha

nak hantar cane?guna merpati leyh tak?hakhak..

sape umi?bukan ko pggil mak ke?adoi~

kembatolo™ said...

syuq.
bukan manggis la weii..seto..haha

kembatolo™ said...

nanad.
seto tu buah langsat la..haha

kembatolo™ said...

bukan penggoda.
seto tu cicit manggis..nenek seto dlu kawen ngan duyan..da paham?hakhakhak

kembatolo™ said...

anonymous.
oit..org tak caye kat ko la tu..haha..ksian~~

Related Posts with Thumbnails