03/05/2010

aurat ; kenapa perlu didedahkan wahai hawa?

Assalamualaikum..

Pertama sekali, marilah kita sama2 bersyukur ke hadrat Ilahi kerana masih lagi mengurniakan akal fikiran yang waras kepada kita walaupun terdapat di luar sana golongan2 yang tidak menggunakan akal mereka dengan sebaik mungkin. Berfikir hanya bersandarkan pada logik akal semata-mata tanpa mempedulikan garis2 agama yang telah diterapkan oleh baginda Rasulullah S.A.W. Semoga kita dijauhkan dari sifat ini. Na'uzubillah.

Setelah menge'post'kan entri aurat yang lalu iaitu "aurat ; tak tahu nak cakap cane lagi dah" yang agak kontroversi, agak kurang sopan, dan macam2 lagi yang kurang, aku terpikir tuk buat entri yang laen pulak pasal aurat nih. Mungkin ini merupakan entri yang lebih sopan dari yang terdahulu. Maklumlah, kalau sebut pasal aurat, tak ke mana imaginasi kita akan pergi. Semestinya akan hinggap kat perempuan kan? Dan apabila ia dah bersangkut paut dengan perempuan, maka secara tidak langsung ia akan menjadi salah satu isu sensitif kepada mereka. kalau tidak kena cara menegur, padahlah yang menimpa bagi sesiapa yang terlibat. Aku pun dah terasa bahangnya untuk entri yang lepas. Harap2 entri ni tidak menerima nasib yang sama.haha. Cuak gak kalo kena weyh. Tak tahan nak menepis. Dahla asas persilatan takde.ngaa~ Kira post ni sekuel la dari entri dulu.haha. Macam drama pulak ada sekuel2 ceni.

Merujuk pada tajuk di atas, "aurat ; kenapa perlu didedahkan wahai hawa?", suka untuk aku utarakan soalan tersebut kepada mereka. Kenapa perlu didedahkan? Tidak bolehkah ianya disimpan rapi, dijaga elok, dan ditutup tersembunyi dalam jagaanmu tanpa perlu dipertontonkan kepada orang laen? Adakah mereka tidak mengerti bahawa setiap barang yang berharga perlu dijaga sebaek mungkin. Takkan lah emas 47 karat nak disimpan dalam tin biskut je? Ataupun dibiarkan bersepah di tangga? Tak logik bukan? Tu kalo nak kira ngan emas, tapi perhiasan korang tu lebih mahal dari emas taw! Emas kalau hilang boleh diganti tetapi adakah maruah dan harga diri korang juga dapat diganti balik sekiranya ia diragut? Ada jual eh?haha.

Sabda nabi yang mafhumnya berbunyi ;

"Ada dua golongan dari penduduk neraka yang belum pernah aku lihat: Suatu kaum yang memegang penyebat menyerupai ekor sapi untuk memukul manusia dan para wanita yang berpakaian tetapi telanjang, berlenggang-lenggok, kepala mereka seperti punuk unta. Wanita seperti itu tidak akan masuk surga dan tidak akan mencium baunya, walaupun baunya tercium selama perjalanan sekian dan sekian.” (HR. Muslim no. 2128)

Bagi sesiapa yang memiliki ilmu padanya, sudah tentu akan dapat memahami sabda baginda dengan jelas sekali tanpa perlu ada orang laen untuk menerangkannya lagi. Betol tak? Para wanita yang berpakaian seperti telanjang telah cukup untuk menggambarkan bahawa keadaan segelintir kaum hawa kita pada masa sekarang.

Wanita yang berpakaian seperti telanjang lebih tepat jika diklasifikasikan sebagai wanita yang menyingkap sebahagian anggota tubuhnya, sengaja menampakkan keindahan tubuhnya. Inilah yang dimaksudkan wanita yang berpakaian tetapi telanjang atau wanita yang memakai pakaian nipis sehingga menampakkan bahagian dalam tubuhnya. Wanita tersebut berpakaian, namun sebenarnya telanjang. Tidak perlulah aku ulas dengan lebih lanjut tentang perkara ini memandangkan semua sudah makruf dengan pakaian tersebut. Kalo masih ada yang tidak paham, silalah berkunjung ke mana2 supermarket atau hypermarket yang berdekatan. Lepak kat situ selama beberapa jam, dan cuba perhatikan keadaan dan persekitaran sekeliling. Pasti korang akan menemui jawapan.haha.

An Nawawi rahimahullah menjelaskan maksud sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam: wanita tersebut tidak akan masuk syurga. Inti dari penjelasan beliau rahimahullah ;

Jika wanita tersebut menghalalkan perbuatan ini yang sebenarnya haram dan dia pun sudah mengetahui keharaman hal ini, namun masih menganggap halal untuk membuka anggota tubuhnya yang wajib ditutup (atau menghalalkan memakai pakaian yang nipis), maka wanita seperti ini kafir, kekal dalam neraka dan dia tidak akan masuk syurga selamanya.
Dapat kita maknakan juga bahawa wanita seperti ini tidak akan masuk syurga untuk pertama kalinya. Jika memang dia ahlu tauhid, dia nantinya juga akan masuk syurga. Wallahu Ta’ala a’lam. (Lihat Syarh Muslim, 9/240)

Jika ancaman ini sudah jelas, kenapa sebahagian wanita masih lagi membuka auratnya di khalayak ramai? Kenapa mereka begitu mudah mempamerkan dada di depan orang lain? Kenapa mereka masih senang memperlihatkan rambut yang wajib ditutupi? Kenapa mereka masih suka menampakkan telapak kaki yang juga harus ditutupi? Kenapa pula masih bahagia menonjolkan leher?! korang jawab la sendiri~

Apabila pakaian tersebut dipakaikan oleh seseorang perempuan, maka teraniayalah kaum lelaki. Sebabnya? Tidak laen kerana nafsu lelaki terlalu cinta kepada perempuan. Kecuali mereka yang songsang!haha. Sila perhatikan firman Allah taala di bawah ;

"Dihiaskan (diuji) bagi manusia itu, nafsu syahwat dan keinginan serta kecintaan kepada wanita, anak-anak, harta..." (ali imran : 14)

dan dalam hadis nabi berikut ;

"Tidak aku tinggalkan fitnah selepasku yang lebih boleh membawa mudarat kepada lelaki selain wanita" (Riwayat Al-Bukhari, 7/11, bab Zikir & Doa )

Haa...! Nampak tak betapa bahayanya wanita bagi seorang makhluk yang dipanggil lelaki. Ancaman besar uh. Nabi sendiri yang cakap, manusia yang tidak pernah berbohong, dan setiap perkataan yang keluar dari mulutnya tidak dipengaruhi oleh nafsu.

camane lelaki nak jaga syahwat mereka kalo hari2 mereka dihidangkan jamuan mata yang menggiurkan oleh orang2 perempuan? Lepas tu timbullah masalah rogol, cabul segala bagai. Tak perlu lah tuding jari pada sesape sebab ianya berpunca dari diri pompuan sendiri. Cuba bayangkan kalo sumer orang pompuan pakai pakaian yang tertutup. Bukan aurat je, seluruh badan terus. bermula dari kepala sampailah kaki. Tade satu pun yang terdedah, kecuali mata. Kalo nak tutup mata pun boley gak, guna kain kelambu tu ke..haha. Mesti masalah sosial yang berleluasa sekarang akan dapat dibendung. Pastu pulak, kulit2 korang pun akan jadi makin putih sebab sumernya tertutup, tak kena panas, tak hitam. Kan2? Tanak kulit putih ke?hakhakhak..~

Fuiyo..!~Da panjang rupanya entri aku nih. Kalo da panjang, aku pun nak mintak diri dulu lah ye. Harap korang boley paham apa yang aku taip tu. Kalo da paham, bawak2 la muhasabah sikit. Kalo taley nak ubah sekaligus, ubah sikit2 pun takpe. Asalkan semakin hari, korang menuju ke arah yang lebih baek.

"kehidupan hari ini bagi orang mukmin itu adalah baek dari semalamnya, dan esok akan lebih baek dari hari ini".

-entri habis-
Assalamualaikum..

p/s - sopan tak entri aku nih? ada lagi ke yang terasa? kalo ada, memang hati korang tu da tahap kena pijak ngan gajah dah.hahaha..:p

guna kaen kelambu.. cantik gak kalo ceni kan?

ohh~i'm melting..haha

*klik pada gambar untuk hasil yang lebih WOW!!*
Thank you for reading this entry !

29 comments:

Pipi Muncet said...

Biasalah. mempamerkan sudut yang paling cantik bg mereka.menampakkan struktur yang jelas tak rata.
Haih.
Saya cuba baiki diri.
walau jahat dan gedik.
Cukup le sy bukan org diatas. haha

zumiela7 said...

nice post...

kembatolo™ said...

--> pipi muncet
alhamdulillah..sama2 ke arah yang lebih baek..haha..gedik ke?tak rase camtu pun..ngaa~


--> zumiela
tengs..

abangfaizul said...

camne lak ngan lelaki yang saje dedahkan aurat? kadang2 kita pandang remeh... *abang pun suke pakai shorts gi mane2. matila kene leter jap gi ni

azwani ali said...

ceeeeewaaaahhhhhh!!!!!
sopan gitu entri dio kali nih...
meme napok ar gayo sek stedy..heheh
nyway...nice entry..
mekaseh tuk prengatan pasal ni yg sbnrnye makin hari makin rmai ambik mudoh...
:(

abangfaizul said...

huwarghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!! letak la shoutbox. abang malas nak menjerit kat sini

miSs nAdia (。◕‿◕。) said...

owoh..melting nga hok rmbut jolo tu wt godio. adoiii...x keno knsep. hahaha.. kalu melting nga gmbr hok 1st yolo gok la.

zumiela7 said...

thanxss coz follow me....nnt senang2 singgah arr erk..sesame komen-mengomen...nchat-menachat...

kembatolo™ said...

--> abang faizul
laki pun same la bang..tetap kena tutup aurat..tapi abang kan tahu laki ni dibekalkan 9 akal dan 1 nafsu..takkanla nafsu yang sikit boley kalah ngan akal yang 9 tu?tak logik kan?pasni abang tukar lah ye..pakai sluar 3 suku pulak..yang tu tak nampak lutut..lagipun,abang kan 'tinggi'..hahahha

memang sengaja buang tanak bagi abang menjerit kat shoutbox tu..ngaa~


--> azwani ali
arap r..koho sari koho matey nih..haha..samo2!~


--> miss nadia
eh..bia la..melting sajo..tapi nop wat bini hok alik atah tu..hahaha


--> zumiela7
aik?tengs je?tanak folo balik ke?jom r folo memolo..hahaha~

CiPoT CeDoT said...

thump up untuk entri nih..aku pon pelik asal depa x jaga depa nya barang perhiasan yang paling berharga di dunia dan di akhirat yaa??...hum..ha nya kaum hawa ja yg boleh jawap soalan nih....

aku silent reader kau..nih 1st aku muncul..da 3 minggu aku singgah kat blog nih....aku suka baca blog ko, sbb kehidupan kita berbeza..kau ada kembar,aku xdek,kau dok overseas dan aku di malaysia,kau hebat dlm ilmu islamic,aku kurang dlm ilmu itu...tuh membuat kan aku suka lepak2 sambil menghayati kehidupan kau...terus kan berbloging...akhaz..

tp aku nak bg pendapat skit la...boleh x klu kau bg ada botton pause untuk radio kat atas tuh..sbb bila reader kau nak baca..pastuh ada music yang mencemar nya..dia boleh ilang kan mood nak baca...tolong k...nih pon aku terpaksa mute kan aku nya sound sbb nak baca blog ko...nih sekadar pendapat..klu nak terima, ambik..klu xnk,abai kan...

(perhh...bapak panjang aku nya coment..tahniah tok aku..waahahha)

kembatolo™ said...

ye ke?tenkiu bebanyak la weh..aku tataw aku ade silent reader..*teruja kejap*haha

aku tak reti sangat pom lam islamic nih,cuma asas tu ade la sikit..sekadar berkongsi dan jugak menegur..tuk kebaikan bersama..

p/s-aku da tukar lagu..yang ni leyh pause..sebab kau la ni..haha..*bangga tak?*

Rina (◕‿◕)✿ said...

entry yg berguna..thanks :) univ cairo ke. ad kzen kt situ kot nme izudin gak.tkezut rina igt my kzen hehe

kembatolo™ said...

eh eh..bukan la..kita bukan studi situ pon..haha..kazen tahun bape?ne taw leyh kenal2 pasni..hehe

Anonymous said...

ye..aku x sempurna...

♥ wafaazynal ♥ said...

okeyyhh. nok tuka link dohh. pukul12 malaysia pahni. hueh33. salam. :)

abangfaizul said...

bagus la dah leh pause... mane lagu tangkap leleh sebelum ni? insyaallah pas ni abang xpakai dah suar pendek.

*pernah pegi kelas terpakai seluar pendek. tu pun sebab tak sengaja... nanti abangfaizul citer kat my blog k. be updated tau. masa tu ALLAH je tau betapa malunya bila orang tengok. tapi memang betul2 tak sengaja sebab masa tu baru balik dari rumah kawan. sempat nak balik asrama tuka. pakai je apa yang ada kat badan

malunye... serius rasa macam telanjang masa tu...

kembatolo™ said...

ade je tapi da buang lah.. letak lagu laen pulak..haha..

bagosla kalo abang da cakap macam tu..janji ngan diri sendiri taw..jangan janji ngan din sebab kalo janji ngan diri sendiri lebih terjamin..kita akan rasa malu ngan diri kalo kita langgar janji kita..huhu..*ceramah free*

okeh, nanti din baca..tapi abang kena buat la dulu entri tu..hak3

abangfaizul said...

nanti kul 10am waktu malaysia datang blog abang. ade pesanan untuk din...

Anonymous said...

pompuan2....kekadang org pompuan ni atas sume dah complete dah tutup..tp kaki yang kat bawah tu plak ternganga...kaki tu pon da kire jelas2 gak aurat...bahaya tu..kalo org tetua ckap..kaki pompuan ni mmg leh tafsir memacam...jgn memaen..ehehe

kembatolo™ said...

--> abang faizul
ok bang..tapi din da bukak..tade ponn..:(( belom wat lagi eh?hahaha..


--> anonymous
betol2..saya setuju dengan anda..tak susah pun kalo pakai stokin kan?tapi kalo cakap pasal tu, tengok jari ngan muka pun da boley taw pompuan tu jenis cane..berhati-hatilah pompuan yee..hahaha

Bella Ayub said...

bagusnya...mengingatkan diri sendiri juge..
bella mmg nak jadi mcm tu..mmg nak sangat2..biar masa yang menentukan..insyaAllah perlahan lahan..

kembatolo™ said...

--> bella ayub
bagosla kalo gitu..berubah perlahan2..insyaAllah akan dapat bantuan dari Allah..ikhlaskanlah niat kerana Allah yep..!~

Anonymous said...

ada satu petua orang tua2 dulu la..dari tumit kaki tu pun kita da bleh tau orang pompuan tu dara ke tak..tgk ape hikmah org pompuan kene pakai stokin..utk mengelakkan bende2 cam ni la..

Anonymous said...

salam...lame ku tgu,,akhir terwjud gk entry bab aurt y neh..hehe mekaseh..
mntk2,ak dpt susun ayt tuk tegor kwn ak y dh melencong sket dr ilmu y prnh dy dpt kt skul dulu..hehe doa kn ea.. mgkn gkak akn bg link tros kt dya psni..suh je dy bc sndri..mekaseh..
+budopkecik+

kembatolo™ said...

budop kecik,betol ke entri ni ngan yang request tu?haha..sbenanye da lama siap tapi tak publish je..hehe..tengs komen..

Anonymous said...

xde la menepati 10o%..ad la isi2 y menepati request tuh n blh digunakan..hehe,btw,kwn tuh mcm..camne nk ckp ek,,seolah2 dya 'bergaya ala2 korporat',,mcm dy nk ckp tu tuntutan course y dy amek..sumtim like dat la..smpai dh xigt dh bab2 aurat hukum2 sume y blaja kt skul dl..(seolah2)
xckp pon lg..haha..kompol k'kuatan..chewah..
(i die if dy bc this komentar..xde la die sgt ponn)
he666 same2
+budopkecik+

alidadila said...

trima kasih kerana mghargai wanita...
kan bagus kalu wanita itu sendiri tahu menghargai diri mereka sendiri....

❤‌ princess nabilah ❤‌ said...

salam..
nice post...
1st time komen2 pepagi nie kat belog nie..hehehe

santai+cool=syok bce!!!
thx tegur2..

jom jln2....ke sono

ahakz....promote pulakk dah>.<

FAIS RAZAK said...

iwe/din..mtok kbnaran nak post kt pesbuk.bleh??ahaks.,,

Related Posts with Thumbnails