05/05/2010

berpura-pura..ada kebaikan kah?

hello.. how r u.. how s u.. how t u..
salam alaik.. tak kira laki ke pompuan..
semoga berada dalam nikmat kesihatan selalu.. dan jangan lupa bersyukur.. ucapkanlah alhamdulillah~

entri ni yang ke-40 ye.. 40? antara nombor yang disukai oleh baginda SAW selain dari 3, 7, 21, dan laen2 *tak ingat dah* hehe..

jadi, entri ni bukan nak bercakap pasal nombor diri, nombor ekor mahupun nombor plat ye.. tajuk kita ialah berpura-pura.. adakah ia mempunyai kebaikan? jom sama2 pikirkan.. sendiri2 okeh.. nafsi2 kalo lam versi arab.. tak tahulah betol atau tidak..ngaa~

pertama sekali, aku nak jawab la dulu.. da tajuk tu ada tanda soal, semestinya soklan kan? pastu, kalo da nama soklan, mesti ada jawapan.. jadi, jawapan aku ialah aku sendiri pun tak tahu.. hah?! mesti korang hangin kalo aku bagitaw jawapan macam tu.. dah bagi soklan, senang2 cakap tak tahu.. ape punya samdol r mamat sengal nih.. okeh2.. bagi aku peluang kedua.. jawapan aku ialah tidak.. lagi sekali ditulis, TIDAK.. dan lagi, juga tidak.. jawapan takkan berubah yee.. walaupun diulang banyak kali..~

alasan aku kerana memberikan jawapan tidak ;

1. sebab yang paling utama, kerana kita terpaksa berbohong.. nama laen bagi berbohong ialah menipu.. buat2 baek depan seseorang pastu belakang macam aku-tikam-kau-guna-gerudi-korek-tar.. memang evil giler ah.. free2 je dapat dosa.. *berpura-pura ngan menipu laen ke?*haha..

2. sebab seterusnya, kita akan buat orang jadi benci pada kita.. serius.. orang akan benci kalo kita hidup dengan berpura-pura.. jangan tertukar ngan pura2 hidup.. kalo pura2 hidup takde sape nak peduli pun.. haha..
contoh : kalo abu(bukan nama sebenar) wat baek ngan korang.. memang kaw kaw ah baek dye.. tak sampai tahap nak pikir.. pastu korang dapat tahu dye buat baek sebab sesuatu.. nak tackle adik kau ke.. nak kaut harta ke.. nak pinjam seluar kecik ke.. n then, lepas korang tahu, otomatik korang akan cakap ceni "malaun punye orang, ingatkan betol2 ikhlas wat baek ngan aku, rupa2 ada telur di sebalik megi" tak ke berat nak pikul kalo kena sumpah macam tu? tak pasal2 kan..?

3. kita akan buat orang terasa ati ngan kita.. ni bukan ati ayam yang boley rasa2 tu, tak cukop garam leyh tambah, tapi ni ati manusia beb.. nak korek ke? pastu, boley ke hidup kalo ada sesape terase ngan kita? kalo boleh pun, hati tak tenang yeop!! serba tak kena.. sebab, ati manusia ni, takkan tenang kalo buat sesuatu yang berdosa.. akan rasa jugak walau sekelumit.. tak caye, try r wat dosa.. mesti ati ada dup dap dup dap.. AWAS : INI BUKAN SURUHAN!!

4. dan yang terakhir, takde pekdah kot hidup dalam hipokrit.. sia2.. lambat laun orang tahu jugak.. tayah nak sorok la.. mende kalo da kurap, tutup cane pun, tetap gatal jugak.. wah! santek peribahasa aku.. haha..
jadilah diri sendiri yang benar2 berdiri pada landasan yang betol di jalan yang lurus.. jadikan alquran dan sunnah sebagai panduan dalam membentuk diri sendiri yang tidak berpura-pura.. bukan dengan akal semata-mata.. orait..?!

tiba masanya daku berundur.. harap2 berguna la entri ni walaupun banyak merapu.. babai sumer.. semoga jumpa laen kali.. assalamualaikum..

contoh orang yang suka berpura-pura..hahaha
*dajalkan kembar sendiri*


p/s - sebenarnya entri ni yang ke 41 kalo kira ikut publish..tapi tape la..aku malas nak betolkan balik..anggap je korang tak reti mengira..haha
Thank you for reading this entry !

5 comments:

Pipi Muncet said...

ada tak berpura2 untuk kebaikan?

Anonymous said...

benar ulasan kamu itu izuddin, tetapi KADANG2 hipokrit itu jugalah yg akan mendatangkan keikhlasan. berkata imam al-ghazali "yg ikhlas dtgnya dari tidak ikhlas". cth mudah ana ambil, seorg yg malas hendak solat ttapi dipaksa juga solat oleh ayahnya, dia lakukannya dlm keadaan terpaksa krana ayahnya memerhati(tidak solat apabila diluar kawalan ayahnya).ttapi lama-kelamaan apabila dia telah biasakan diri dengan paksaan ayahnya,maka solatnya yg sebelumnya tidak ikhlas itu menjadi asbab utk solat kemudiannya yg ikhlas..wallahu a;lam..

kembatolo™ said...

--> pipi muncet
kamu baca komen anonymous tu..rasa2 da jawab soklan kamu tu..orait?

abangfaizul said...

din... leh tak ulaskan mengenai isu TIPU SUNAT... abang nak tau sangat2. ade ke term tipu sunat?

kembatolo™ said...

insyaAllah nanti din wat entri pasal tu..howkeyh?tapi makluman awal,tade istilah tipu sunat..hehe

Related Posts with Thumbnails