15/04/2010

susah sangat ke nak senyum?

Salam alaik..
Assalamualaikum..
Selamat sejahtera..

Alhamdulillah.. Syukur tak terhingga pada Allah yang masih membekalkan kita dengan satu mulut, satu lidah, dan gigi yang banyak.. *Maaf, tak sempat nak kira bape batang*.. Walaupun ada yang giginya da tercabut, patah, atau yang telah mengalami proses transformasi dari yang putih kepada hitam iaitu lebih dikenali dengan nama komersilnya, rongak!..hahaha..

Say cheese.. Say chinese.. Say see.. say apa lagi eh..? Say blablabla..
Mudah kan nak senyum? Sebut yang kat atas tu da otomatik buat korang senyum kecuali blablabla tu jek.. Tak caye? Try la baca lagi sekali.. Ulang banyak2.. Biar berbuih mulut tu.. Macam latihan senyum paksa la nih..muehehe~

Terdapat hadis yang mengatakan bahawa, "senyum terhadap saudaramu adalah sedekah..".

Korang taw apa itu senyum? Cane pulak ngan sedekah? Cuba bagi definisi sikit.. Nak tengok ilmu korang tu boley pakai ke tidak.. Eh2!.. Tayah la.. Tak jadi pulak..haha. Bia aku sendiri je yang bagi.. Tak nak susahkan korang.. Sebab kalo yang korang bagi nanti, belom tentu lagi betol ke tak.. Tapi aku punye nih, 100% betol.. Tade keraguan padanya.. Gunakan tanpa was2, zaitun suci zaitun segar.. Erks, ternyanyi pulak.. Sori der~haha..*teringat lak kat lagu tu*

Ni yang kamus dewan cakap tentang senyum, "perbuatan melahirkan rasa gembira (suka cita, geli hati dan lain2) dengan memaniskan muka serta membuka mulut sedikit tanpa mengeluarkan suara". Dan ni pulak pasal sedekah, "apa-apa yg diberikan kepada orang (biasanya kepada orang-orang miskin) dengan hati yg tulus ikhlas". Ha..! Da paham kan? Cuma aku nak tambah sikit je kat definisi sedekah tu,.. "dengan hati yang tulus ikhlas ataupun tidak.."<-- ni aku tambah.. Aku tambah kat situ sebab, kalo tak ikhlas pun, dikira sedekah jugak kan? Cuma tak dapat pahala je.. Betol tak? kalo salah komen kat bawah ea.. Nanti aku betolkan balik..hee~ Okay.. Teruskan kepada ulasan yang takde payment dari aku sendiri.. Senyum terhadap saudaramu adalah sedekah.. Jadi, kenapa susah sangat nak senyum? Wat muka ketat cenggitu ingat cantik sangat ke? Muka ketat dan sendat cenggitu kat kedai sparepart da belambak la.. tu baru kedai sparepart, belum campur lagi kat hardware..haha. Tayah la wat muka cenggitu.. Mengalahkan makcik jual cencalok je rupanya.. Tak kesian ke kat diri sendiri? Kalo tak, kesian la sikit kat mata2 yang memandang.. Tak pasal2 mood dorang yang full of happiness bertukar sadness angkara korang.. Sanggup? Lagi satu, kalo tade orang nak kawan ngan korang tu, jangan nak salahkan ibu mengandung pulak.. Salahkan mulut yang tak reti senyum..


“sekiranya kamu bersikap keras dan berhati kasar tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu”(ali-imran:159)


Nah! Hambik engko, siap ngan ayat quran lagi aku bagi.. Kalo nak ramai kawan, ramai orang suka, ramai orang minat, ramai orang menggedik kat kau, senyum la banyak2.. Tak rugi pun kan? Silap2 dapat lak awek anak dato' ke, pakwe anak tan sri ke.. Untung woo~*materialistik betol mamat nih*hak3

Susah sangat ke nak senyum? Ke penat sebab nak senyum tu kena guna tenaga beribu-ribu-riban kalori? Ataupun nak senyum tu kena lari keliling tesco 18 tingkat sampai cramp ibu jari kaki? Semestinya tak! Nak senyum tu 1 kalori pun tak abis la.. kedekot sangat ni apesal? da taw badan tu ada masalah obesiti, rajin2 la senyum.. Sedikit sebanyak boleh gak bantu mengurangkan lemak tu.. Tak gitu?

Bayangkan kalo korang senyum, maknanya korang da bersedekah.. Kalo korang da bersedekah, ertinya korang da buat apa yang nabi suruh, kalo korang da buat apa yang nabi suruh, maksudnya korang da dapat pahala, kalo korang da dapat pahala, insyaAllah Allah akan sayang korang.. Dan apabila Allah da sayang korang, korang akan dimasukkan ke dalam syurga.. Pergh..! Punye la panjang aku eksplen.. Tak paham lagi? Kalo paham, kenapa susah sangat nak senyum? Tanak masuk syurga eh? cilabau punye orang! Syurga yang bestnye tak dapat dibayangkan tu pun tanak masuk lagi.. Orang ke landak nih?haha~

Perenggan terakhir, tak salah pun kalo korang senyum.. Orang yang gelisah boley bahagia dengan senyuman korang, orang yang bermasalah boley lega dengan senyuman korang.. tapi dengan syarat, berilah senyuman yang ikhlas dari hati yang tulus.. InsyaAllah, senyuman korang takkan jadi sia2..

Assalamualaikum.. Blah dulu.. Popeye~

AWAS - Senyum bukan bermaksud ketawa.. Lebih2 lagi ketawa terbahak-bahak bagai orang tercekik tulang ikan kering.. Itu sifat setan namanya.. okeh!

Senyumlah tatkala diuji, kerna senyum dikala itu melambangkan keredhaanmu pada Allah..

baca sendiri lah yee..~

model taley blah.. tapi takpe,at least dye senyum kan? terpikat la jugak..*wink*
Thank you for reading this entry !

5 comments:

adrinaqamarina said...

betol la!
saya senyum sambil baca post neh!
tahniah untuk diri sendiri...
=)

kembatolo™ said...

ish!~senyum sorang2?bahaya neyh..haha

Anonymous said...

tp jgn lak pompuan nk syum kt laki, n laki nk syum kt pompuan,,i mean "SNYUMAN"..

A.S.I.A.H said...

=)

tasha said...

salam..bang..nape tulisannye kecik sangat??saye tak bpe nmpk la..

Related Posts with Thumbnails