17/04/2010

terima kasih punya entri.

Yang berusaha, tuan pengerusi majlis, yang dimuliakan, para hakim yang arif lagi bijaksana dan bijaksini, hadirin-hadirat, serta teman2 seperjuangan sekalian. Terlebih dahulu, saya ingin mengucapkan terima kasih yang tade bilangan buat kalian kerana mengizinkan saya berdiri di sini walaupun pada asalnya saya mintak untuk duduk tetapi tidak dibenarkan.haha. Berdirinya saya di sini ialah untuk menyampaikan satu ucapan buat kamu semua. Ucapan yang bertajuk "terima kasih".

Wallaweyh! Teruja bebenor aku dapat praktis balik format wat ucapan kat atas uh. Da lama tinggal dunia penulisan karangan cenggitu. Seingat aku, last sekali aku wat karangan format ucapan tu masa aku dajah enam. Dajah 6 umo doblas tahun, sekarang da doploh. Tambah tolak darab bahagi, da 8 tahun da. Fuiyo..! lama gilew tu. Kalo kawen mesti da beranak lapan. Belum kira kalo kembar lagi, sah2 je dapat 16. Bapak ramai! Larat ke nak tanggung kalo anak 16? Hari2 terkucil la jawabnye.haha. Tak kesah la yang tu, tapi aku masih ingat lagi format ucapan tu. Bangga2! Korang ingat lagi tak? Kalo tak, meh berguru ngan aku. Free santek punya. Tak mintak bayar pun, ikhlas neyh!hak3.

Dah dah. Benti membebel sekarang. Terus masuk ke tajuk kita. Kang panjang terseret-seret lak entri nih.

Hurm.. Sumer da baca tajuk kan? Aku ulang lagi sekali, entri ni diberi tajuk "terima kasih punye entri". Ada tak sesape taw kenapa tajuk aku cenggini? Sila kiss siku anda untuk jawab. Baru leyh bagi hadiah.wee~

Terima kasih. Perkataan yang kita sumer da sedia maklum. Sejak kecik lagi da dengar perkataan nih kan? Aik?! Salah ke? Korang tak ucap tenkiu ke kat mak korang masa mak korang lahirkan korang dulu? Takkan aku je kot? Baek gilew aku nih.haha. Nampaknye, memang aku jela yang ucap mekaceh kat mak aku. Tak baek taw, penat2 mak korang teran. Sampai tak cukup nafas nak kuarkan korang, tapi korang tak ucap tenkiu pun. Tak berbudi bahasa lah korang nih!hehe.

Aku sebenarnya nak membebel pasal segelintir sifat masyarakat kita yang malas sangat nak ucap dua perkataan nih. Terima kasih. Sebabnya tak dapat dikenalpasti, tapi bagi aku, takde la sesusah mengeluarkan tongkolan masa kat dalam jamban kan? Sebagai contoh, korang pegi kedai kopi, pastu waiter amik order. Then, dye pun bawak apa yang korang pesan tuh. Tapi korang tak ucap terima kasih pun kat dye. Kenapa ea? Da jadi tabiat ea tak ucap terima kasih? Kalo kedekot air liur sangat, korang ucap je dalam BI. Lagi pendek! Satu perkataan je, thanks. Mudah kan?

Korang taw tak fakta tentang ucapan terima kasih nih. Nih aku nak bagitaw korang. Fakta nih korang takkan dapat kat mana2 melainkan di blog aku nih. Sebab ni hasil kajian prof kembatolo ataupun nama asalnya, izuddin rahim. Bajet cun lah nama kau!haha.

Terima kasih nih boley membuatkan hati seseorang tersentuh taw..! Dorang2 yang dapat ucapan terima kasih nih akan rasa dirinya dihargai dan secara tidak langsung, dye akan suka dengan korang. Kalo dye da suka, korang mintak tolong pape pun, dye akan cuba gak tuk tolong. Walaupun dye sendiri tak reti nak tolong cane. Hebat tak kuasa terima kasih tu? Power rangers pun kalah! Korang yang tak penah buat memang la tak taw, tapi aku nih selalu buat. Dan ucapan terima kasih aku tu mampu menyentuh mana2 hati. *tiada unsur riak pun kat sini ye* Tak kira lah makcik ke, makwe ke, maktuk ke, makwan ke.. sumer sekali lah! Aku malas nak bagi bukti kat sini sebab aku nak suh korang wat kajian tu sendiri. Pastu, korang rasailah kemanisan terima kasih. Sure lebih manis dari madu aku cakap..! Tak percaya? Cubalah!haha.

Yang atas tu fakta pertama. Ni pulak fakta kedua dan yang terakhir hasil kajian prof izuddin rahim. Saje je sebut lagi sekali kan? Memang gilew gelemer lah kau nih izuddin!haha.

Yang kedua, dengan ucapan terima kasih korang tu jugak akan buat seseorang tersenyum. Sebab apa? Sebab diri dye akan rasa shy2 cat gitu. Yela, sape yang tak malu kalo ade orang puji kan? Ucapan terima kasih tu lebih kurang macam puji la maksudnya. Tersurat memang lafaz terima kasih, tapi yang tersirat seolah-olah korang puji dye. Maksudnya yang tersirat cenggini, "rajin lah awak nih". Ataupun yang ini,"bagoslah awak nih". Tak caye jugak? Try la sendiri. Bukan setakat yang berlainan jantina je yang senyum, tapi kawan2 korang yang sama spesis pun akan senyum jugak. Betol! Aku tak tipu pun.haha.

Lepas tu kan, bila dye da senyum, korang dapat pulak pahala. Pahala tolong orang sedekah. Kenapa? Haish! Asal tanya pulak..? Bukan ke senyum itu sedekah. Jadi, korang da tolong orang bersedekah lah..!haha. Tengok ni, tak susah pun nak wat pahala kan? Allah itu maha pemurah. Tapi ikhlaskanlah ucapan terima kasih korang tu. Baru dapat pahala. Kan2? Kalo nak taw pasal senyum, sila baca entri yang sebelom nih..~ Ingat aku rajin sangat ke nak citer 5, 6 kali. Cinnabon!!haha

Kesimpulannya, kalo ada sesape yang tak senyum tu, janganlah nak salahkan dye pulak. Ada sebab kot dye tak senyum. Salah satunya mungkin gigi dye rongak. Tak pun, dye tade gigi. Ataupun kemungkinan yang ketiga, dye tengah moody. Jadi sabar la ek? Boley pulak pahala sabar kat situ. Senang2 je dapat pahala.haha. Aik?? Kenapa kesimpulan macam tade kaitan je ngan tajuk entri.?? Ah, suka ati aku la inchik entri yang rongak, aku yang taip, aku pnye pasal la.. Lagi 1, ade aku kesah??muahaha. N Kalo aku wat kesimpulan pasal tenuk tersepit sekalipun, bukannya ada orang nak mai check pun. Ye tak?kahkahkah.

Da habis da. Harap korang terhibur baca entri aku nih disamping dapat tambah ilmu.wahaha~ Last skali, aku nak ucap TERIMA KASIH pada korang sebab sudi baca entri aku nih. Nampak tak? Aku ucap terima kasih tu. Mesti ada yang senyum kan? Yeyey. Aku dapat pahala free. Terima kasih bebanyak! Lagi sekali aku cakap tuh.haha. Banyaknye pahala aku dapat.

Stop2. Nak Berambus dah. Assalamualaikum..

sori,tak senyum..tengah kepanasan uh..haha

gambar konvo senior2 aku..terima kasih sebab baek ngan junior..haha
Thank you for reading this entry !

6 comments:

hoshi_chan said...

haha. blog korang nih mmg klaka. tulis mcm org kena sampuk virus klaka. mmg made my day lah. TERIMA KASIH :-)

kembatolo™ said...

hoshi_chan.
tenkiu sudi bace.. eh eh ! terima kasih sudi bce..bru betol.. bangsa melayu kan? hahaha..

aik? nme jepon? kahkahkah

hoshi_chan said...

yea, bangsa melayu. tapi x bgga sgt pun. yg bgga adalah beragama Islam walaupun mggunakan nick name Jepun :-) hoh, gelak kat org. nama anda pun bukannya dlm bahasa melayu as in Kasturi ke, Perwira ke,tapi dalam bahasa Arab.. *angkat kening double jerk*

kembatolo™ said...

hoshi_chan.
oo.. balas balik ea? brani tol.. hakhak..

Megat Ridzuan, 23 said...

Sape ah mamat hensem dalam tuh..

Org Kapong said...

sesetengah tempat ado yang betul..tp pengalame aku nga sorang makcik setan..haha..dah la kedai buruk, amik order lambat..muka kerepot, aku dah bagi salam, senyum sampai ke pipi lagi, tapi mmg makcik yang tak guna ni xreti nak hargai pelanggan..klu ko nak taw sape makcik ni, meh cari aku..hakhak..sory terpaksa kecek luai..huihui

Related Posts with Thumbnails