27/09/2010

ada apa pada nama?

hooyeaahh !!! 
mari sme2 bersorak keriangan sebab diri ini da smpai umah.. eh ! apsal lak nk kne sme2? wakaka.. okey, skip! setelah 3 hari berkelana dan bermusafir di tempat orang, ternyata tempat sendiri lagi best.. kan? home sweet home~

yela2.. dah tahu muqaddimah macam haghammm jek.. tayah r nak cebik2 macam tu.. burok ko tahu nyah? =P


hurm.. merujuk pada tajuk aku tu, aku sndri pon tataw nak taip entri hape.. kre kalo entri ni pendek pon, mintak maap jela eh.. ahaha.. sbenanye aku nak sme2 bincang ngan korang sumer pasal nama.. dalam BI is name, dalam arab pulak hua ism.. eceh! belagak macam reti.. hampagas btol..=_='


okey.. meh sme2 kita tinggalkan dunia nyata nie, dan masuk ke alam khayalan jap.. bole tak? aku nak korang pikir pasal nme budak2 skang.. ade perasan pape tak? 5 saat dari skang.. 5, 4, 3, 2, 1.. teet!! dah.. benti skang.. mase abes.. lembap ah korang.. hish..!


kalo korang perasan, nme bebudak skang ni sume laen ngan org dlu2 kan? maksud aku bebudak yg lahir dalam era 20-an tak sme ngan era 90-an.. skang ni, kalo kte tgok, sumer nme da moden2.. nme modified dan cantum2.. paham tak ape aku bebelkan nie?



  aku hurai skit ag yep?


nme skang ni sumer nme da jadi macam kacukan.. smpaikan kalo kte dengar skali memang takkan dapat tangkap.. bahkan siap kne ulang byk kali kot.. sbg contoh, nme nur balqis batrisya damia bla bla bla binti seman(nama tade kaitan dengan sesape, kalo sme hanya kebetulan sahaja).. nme bapak ciput jek, tp kalo tgk tang anak pulak, masyaAllah..! punyela panjannggg.. da la cantum2.. nme dye ni kalo diikutkan da bole taruk kat 3 orang baby da.. tapiiii.. agak2 kalo korang dgr nme nie, bole tak korang ingat dengan skali sebut jek? bole?


korang jangan salah tafsir pulak.. aku tak cakap pon salah.. nak letak name camane skalipon, hak masing2.. memang da jadi trend skang sumer orang nak nme yang gempak2, laen dari yang laen, dan yg panjang2.. sampai nak sebut pon kne tarik nafas tiga empat kali.. tak ke naye kalo akad nikah t? hahaha..


bagi aku la.. aku lebih suke nme yg simple dan yg mudah diingat.. wat ape nme panjang2 tapi satu pon org tak ingat.. macam nme izuddin rahim.. simple jek.. skali dengar melekat trus dalam kepala hotak.. tayah nak hafal2.. tak gtu? tp yang penting, pada nme tu da jelas menunjukkan bahawa kte tu islam.. jangan sampai ble org dgar nme kte, dorang pon konpius sbb tataw nk tentukan agama kte.. plus pulak ngan pemakaian yg lebih over dari org2 non-muslim.. 


dan dan dan..

 yang paling paling paling penting, biarlah nme mempunyai maksud yg baek di sisi agama kerana di akhirat kelak, kte akan dipanggil mengikut nme yg diberikan.. dan malanglah bagi mereka yg tidak mempunyai maksud pada nme mereka kerana mereka akan dilewatkan apabila dihisab nanti.. na'uzubillah~


apalah guna nme yg cantik semata mata untuk megah di mata manusia sedangkan pada pandangan Allah, kte hnyalah hamba yang tidak pernah mengerti apakah itu taqwa.. 


ni pendapat aku, kalo korang lak cane?

model baek punyee.. haha *poyo*

p/s - kepada mereka yang akan bergelar bapa, bagi la nme yg baek tuk anak2 nanti eh.. jangan sampai si anak salahkan bapa sebab bagi nme yg bukan2.. hoho



*kalo bole, nak bini nme cun dan islamik..
cam safiyah ke, wardah ke, raudhah ke..
tgk nme pon da leyh imagine tuan punye nme tu sopan kan?
hakhakhak.. PANG sbijik!!

=DD
Thank you for reading this entry !

17 comments:

Hizami Rahim said...

nama aku muhammad nurhizami,

maksud dia,

muhammad=yang terpuji

nurhizami=cahaya kegagahanku

;)

kembatolo™ said...

hizami.
cayalah bro..! cun2.. haha
gagah tang ane uh? ekeke

ishiko said...

setuju !!!!!!! nama saya nadzirah= ketua(nazir). huhuuu...

kembatolo™ said...

ishiko.
laa.. nadzirah ke? tak cakap awal2..
ngatkan lam ic nme ishiko.. hakhak =P

Anonymous said...

My name is Khan.. haha.. serius2.. nama sy haniza.. xtau maksud.. sedeyh woo.. tp x smp ke tulang itam ahh.. xpe2 kang if ade rezeki nk letak nama anak name elok2..*berangan* ngaaa..~ :D

Fatin Aliyya said...

tawu xper nm bdk2 zmn skrg sume pnjg x ingt dunia.kalah tembok besr china.smpai x muat ic

nm aku aku nur fatin aliyya = chy yg mnwn yg tinggi

sedp x?haha

hv a nice day izuddin :)

I n n z said...

ade yang buh nama panjang sebab tak nak mak bapak kecik ati .
atau erti kata lain , jaga hati semua pihak.
nak2 pulak cucu sulung .

mak nak name, farah
mak mertua nak nama ain
isteri nak nama husna
atok nak nama mesti ade nur .
bapak mertua berkenan nama siti.

jadi bila gabung jadi lah siti nur farah ain husna binti aiman . (contoh. anak sape lah ni eh)


p/s : ko keje berjalan je kannnnn .

Anonymous said...

apalah guna nme yg cantik semata mata untuk megah di mata manusia sedangkan pada pandangan Allah, kte hnyalah hamba yang tidak pernah mengerti apakah itu taqwa.. <-- sangat *senyum* bile baca ayat nih.. bile nak wat entri pasal taqwa? *ala2 request gtu kan? haha~ peace~* if ade idea tulis laju2 k..keep up n good luck~! =)

kembatolo™ said...

anonymous.
pergh! khan tuh.. hahaha..
tape2, t taruk nme yg ade mksd kat anak2.. tayah sedih2.. haha

kembatolo™ said...

fatin aliyya.
ohoi.. cantek btol nme ko jeles oke! hahaha.. =p

kembatolo™ said...

innz.
wei! nme ko ke tu? bapak panjang ah!! ahaha..

aku tak bejalan, aku naek kete =P

kembatolo™ said...

anonymous.
erks! pasal taqwa? ahaha.. susah kot nak tulis, tak bape reti sgt.. insyaAllah kalo rajen.. =DD

Anonymous said...

haha.. x sedih dah kowt.. td jek poyo2.. *tetibe buat2 down kan..*

takpe kang rajen n dpt idea tulis aa kalau nak.. hehe

syuQ said...

lame da berangan nk taruk name baby safiya..comel gile!! skali kkak ak dpt ank laki..aisy!

kembatolo™ said...

anonymous.
bereh2.. insyaAllah..~

kembatolo™ said...

syuq.
tunggu kasi kat anak sendiri je la eh? hahaha.. =P

Anonymous said...

aslmkm...
ni ada ank sdare nme raudhah...
mmg baik...
hijab n purdah mmg xtinggal...

*motif - segala pendidikan tu sbnrnye bermula dari rumah...kan2...?

Related Posts with Thumbnails