11/08/2010

nah ! sila baca, aku da buat pon..! haha

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..
eceh ! salam pun da bunyi laen macam kan sejak melangkah ke bulan ramadhan ni.. mne taknye, dlu kemain ag bagi salam ketot je.. skang da berjuntai-juntai da.. hoho.. sesetengah orang yang rajin suam-suam kuku akan bagi salam dengan perkataan 'salam' sahaja.. tu oke ag, ade gak maksudnye.. tapi hat jadi masalahnye yang tataw mengeja nie.. bagi salam ngan 'akum' ataupun 'askum'.. pekejadahnye salam cenggitu.. nampak ngat ko tu malas nyah oi..! jadi, di bulan pose ni, bawak bawak la rajin sket buat pahala.. bagi salam tu bia penuh.. boley?

wahai nyah nyah sekalian, ni aku nak 'royak' sket.. entri ni aku nak citer sket pasal kelebihan ramadhan.. dan entri ni jugak aku wat kerana telah di'request'kan oleh seseorang yang aku sayang.. hahaha.. baek tol aku, skali request trus buat wei.. mne nak cari jejaka macam aku nih.. kahkahkah.. cilake ! riak la banyak2.. (#_#")


pertama skali, jom pakat bace tulisan kat bawah nie ;


Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-



dan ini jugak ;


Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi- 


ehem ! nak kne hurai ke nie? korang da reti bace kan? kalo da reti bace mesti da paham.. ble da paham, nak hurai amende ag..? wakaka..

eh chop chop ! bce yang ni pulak.. lagi best.. kompem lepas bce korang akan jadi lebih semangat tuk pose.. 


Bersabda Nabi (s.a.w) : Bahawa syurga berlenggang-lenggang ia dan berhias dari setahun ke setahun kerana masuknya bulan Ramadan. Pada awal malam bulan Ramadan bertiup angin di bawah Arasy bergeraklah daun kayu lemah-longlainya di dalam syurga. Terdengarlah desiran daun-daun kayu, hembusan sang bayu syurga yang teramat indahnya.Seni rentak lagunya menawan seluruh perasaan nurani. Maka berhiaslah bidadari sekaliannya lalu berdirilah di atas puncak mercu syurga itu. Lantas bersuaralah bidadari : Adakah orang yang hendak meminang kami kepada Allah, kata bidadari pula: Apakah malam ini namanya? jawab Malek Ridwan (malaikat), Hai bidadari yang cantik manis, inilah malam awal Ramadhan, Lalu Allah berfirman: Hai Ramadan bukalah pintu syurga Bab AlJanan untuk orang-orang yang berpuasa daripada umat Muhammad (s.a.w). Hai Malek Ridwan tutuplah pintu neraka Al-Jahim daripada umat Muhammad (s.a.w), hai Jibrail belenggukan syaitan, lontarkannya ke dalam lautan supaya tidak membinasakan umat Muhammad akan puasanya. Maka berfirman Allah pada tiap-tiap malam Ramadan tiga kali : Adakah orang yang meminta ampun? Akan Aku ampunkan!


erks ! tanak hurai jugak ah..! nampak cam panjannngg ler.. terbantut niat nak eksplen, elergik tengok tulisan panjang panjang.. HAHA ! kalo aku hurai pon, tade beza gak.. sebab da jelas da tulis kat situ.. agpon, korang sumer terer terer.. blaja sampai menara gading da.. pointer asek empat rata je.. tak gitu?

sebelom aku tamatkan entri nie, aku nak bagi lagi satu ilmu buat korang.. mungkin ade yang da taw, or mungkin jugak ade yang baru tahu.. lebih teruk, ade jugak yang takkan taw.. sebab dorang ni, asal nampak entri islamik sket laju je jari telunjuk tu klik pangkah.. tanak bace langsung.. pape pon, sama sama kte baca tentang kelebihan ni.. mudah-mudahan, korang sumer dapat tambahkan keikhlasan pose korang setelah bace ni..

jom che ki daud !!~


Sabda Nabi (s.a.w) : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :
    • Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
    • Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
    • Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
    • Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 7kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku. 
    • Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui tuhan di akhirat.(


    okeh ! da abes da.. babai~ 
    salam ramadhan al mubarak..






    *cepat ucap tenkiu !!

    =P
      Thank you for reading this entry !

      18 comments:

      Anonymous said...

      tenkiu sayang..♥♥♥

      kembatolo™ said...

      hah?! sayang? sape ni oi!
      tetbe je bg sayang..hakhak !

      =P

      ishiko said...

      tenkiu for da info!!! huhuu..

      kembatolo™ said...

      ishiko.
      sama-sama.. =)

      Anonymous said...

      See.. kn dah dpt sayang sejibik.. hahaha.. love is in the air....! *pewitttt* *blogger bertuah btol en. Izuddin.. tulis post dpt sayang..* haha..

      Serious thought: thanks for the beneficial info..:) keep up! *chewahhh...!* :D

      starzieti said...

      tenkiu bro..;)

      kembatolo™ said...

      anonymous.
      halamak! mne la aku taw akan dapat sayang.. kalo taw, ag semangat nak wat entri.. kahkahkah..
      tapi pape pon, ni bukan salahku~ haha

      ape lak love2 nie? haish! budak2 betol ah dorang nie.. hak3

      sama2..=)

      kembatolo™ said...

      starzieti.
      ur welcomey..!~ hak3

      Anonymous said...

      Xpe ahh.. bia muke ketat, yg penting dlm hatiey ade taman bunge ..:p hahaha..:ppp

      Ok, ape lak love tu budak? Love is universal.. hehe.. kalau love utk budak jek, mane aci.. ape jdik if kite da tua? Hehe..

      kembatolo™ said...

      anonymous.
      ade taman bunga? bunga ape? jgn bunga taik ayam suda.. haha

      yela2.. love is universal.. puas ati? hakhak

      kaka said...

      suda la..jgn gd0..ish budk2 nw..kne cepuk gk kg..haiyak!!:p

      kembatolo™ said...

      kaka.
      ish! mne ade gado.. ktrg berperang ni.. tak nampak eh? kahkahkah

      IBosgZ said...

      quite informative...

      tp hadis yg plg pnjg tu, yg psl bidadari n sbginye tu, riwayat sape ha? sahih ke? nk matan dlm bhse arab bleh?

      kembatolo™ said...

      zaki.
      ai..! dop taw la aku tu..
      aku jupo gtu jah.. matan hadis pon tadop..
      buku karangan budiman radhi..maah banyok tuh zaki.. hehe

      eyerin said...

      huii..
      ni baru aku komen oke..
      jgn salah org lagi..
      naye kat aku..
      patut arr ko pelik semacam aje pas smlam..hak3

      dah tade oke virus auto CAPSLOCK..
      hahaha..

      aku terpakse gune name tanak bg ko salah org lagi..haha

      kembatolo™ said...

      eyerin.
      erks~
      tak salah orang pon..
      ko tetap ko..
      takkan jadi orang laen..haha

      virus CAPSLOCK tu auto weh..
      tetbe je jadik..ngaa~

      kali ni je ke ko gne nme? laen kali? haahaha

      eyerin said...

      smpai bile2 aku akn gune name
      haha
      no more mengarot2 komen..ha.ha
      nti org detect
      ngaaaa!!~
      kantoii..

      kembatolo™ said...

      eyerin.
      sape yang nak detect?
      hahaha..

      ape plak taley komen ngarut?gne nme r kne ngarot banyak2..kahkahkah

      sape kantoi?ko ke aku? haha

      Related Posts with Thumbnails