31/07/2010

tayah nak mahal mahal..

asslamualaikum..
salam sejahtera buat semua pembaca..

hurm.. kali ni aku nak cakap pasal satu mende.. kalo ikutkan ati, da lama aku nak taip entri ni.. tapi disebabkan ni merupakan entri yang spesel, aku pon memutuskan tuk letak kat entri aku yang ke-100.. whoa..! ko tengok ni nyah, entri ai dah smpai 100.. teruje ai nyah..~ haha..

aku nak citer sikit pasal hantaran.. ape yg korang penah dengar pasal hantaran? eh, bukan soklan ni.. ni baru betol, bape hinggit hantaran yang penah korang tengok? yang depan mata korang punye.. tanak yang korang dengar dengar oke.. diulangi, dengan mata korang sendiri.. bape hinggit?

mengikut ape yang aku alami, setakat ni hantaran yang paling mahal yang penah disaksikan oleh dua mata aku nie ialah sebanyak rm15.. bukan 15 hinggit wei, 15 ribu.. bapak mahal ko taw..! bagi aku la.. kalo bagi orang kaya, 15 ribu tu buat ulam makan ngan nasi je kot.. kan?

yang aku herannye, nape hantaran boley jadi ribu riban eh? mak bapak ni bisnes anak ke hape? ke sesaje nak tunjuk gempak taruk hantaran tinggi tingi mencakar langit..? padahal, kalo anak dorang kawen, beban dorang da makin kurang.. pastu, ble da kawen insyaAllah dapat anak.. anak kepada anak dorang tu tak laen tak bukan akan jadi cucu dorang gak.. tak hepi ke? camane kalo lepas kawen, menantu dorang yang dikenakan hantaran tinggi tinggi tu tak bagi anak bini dye balik umah mentua? tak bagi anak dye maen ngan atuk nenek.. camane? tak ke naye? *boley paham kan?*haha

aku nak share sikit kat sini.. ade hadis nabi yang mafhumnye lebih kurang berbunyi ceni;

"keberkatan seorang wanita itu terletak pada rendah maharnya, dan cepat kehamilannye.."

hah..! reti baca tak? tak kena kat batang idung sendiri ke wei? jadi, sesape yang da pasang niat nak mahar or hantaran tinggi tinggi tu, pikir r masak masak dulu.. korang nak pilih keberkatan ataupun nak hantaran tinggi? tepuk dada tanya iman~ hahaha..

okeh! babai.. assalamualaikum..



sorang membe aku da kawen.. aku ble ag? haha^^



p/s - boley tak tolong klik banyak banyak kat nuffnang aku kat atas tu? aku baru dapat buffered earning.. bila duit da banyak t boley wat bayar hantaran kan? hakhakhak..
Thank you for reading this entry !

11 comments:

SuFy said...

cukuplah setakat yg lelaki tu mampu dah memadai..huhuu

I n n z said...

nape kembar kiri menjeling kembar kanan tersenyum.
dan kenapa kembar kanan tersenyum ?
tunggu turn nak akad nikah kah ?
HAHA !


ibu aku ckp hantaran tuh nt nk buat belanja kenduri.
nk sewa dewan bukan murah nyahh.
haha !

kembatolo™ said...

sufy.
haah..skadar yang mampu bg lelaki..
tayah nak mahal mahal..haha

kembatolo™ said...

innz.
tu sebab kembar kanan wat lawak lah!.
pengantin tak reti nak jawab akad..hahaha..

tayah sewa dewan..buat kat umah je..
lagi murah..hahaha..

ella said...

salam :)

sebabbb mahal?

1) kalau panggil catering paling kurang 1 kepala rm25.kalau tetamu 300 orang, dah jadik 300x25=RM7500

2)pastu sewa pelamin+dress+andam2=RM3000++

3)upah org sana sini skit2=RM500++

4)sewa khemah+kerusi = RM2500++

GRAND TOTAL=RM13500!!

mang aiiii!!! mahal dak? tu la jadik ribu riban..kahkahkah! duit hantaran tu x masuk poket.duit yg masuk poket ialah mas kawin.jadik mas kawin tu tak yah risau..xde mahal de.ikut negeri masing2 :) biase nye hantaran je yang mahal kan kan? hehe! fuhhh!! letih naip ni haa..mu kena blanjo deh.ngaa :D

kembatolo™ said...

ella.
tayah panggil catering, tayah pelamin, tayah sumer2.. pakai t shirt je kawen t.. haha.. kompem murah kan?

nak belanje amende? biskut oreo bole? hakhak..

Fatin Aliyya said...

ak x taw nk komen apa, sbb budaya msyrjt sekrg mahal2 hntrn nyer nk tnjk tue lah nilah.aish..

bg ak, kalo nk mhl2 pon taper, x yh kecoh sudeyh..hehe.:)

kembatolo™ said...

fatin aliyya.
niat da tak betol, cane nak berkat?sian kan? haha..

kalo pihak laki mampu tape la..kalo tak cane? ibarat menggagalkan org nk bina masjid.. kan?

sakinah zaini said...

hntrn tinggi tu juz adat,budaya..x yah ikut pn x pe..ikut la kemampuan laki tu..tp slalunya,hntrn tu utk tlong keluarga prmpn buat majlis..skang ni, rm 10 ribu pn dh ok..x yah la mhl2..

kawen bln puasa/time raya kn jimat..ha3..

Anonymous said...

mano bini membe mu?x napok pong lam gamba tu??hahahaha

mas said...

entry ni dah lama tp baru terbaca.. sgt la setuju.. walaupun sy sorg pompuan tp sy pun x sokong letak hntran mahal2..

btw, ape kes pulak pihak laki kene tggung kenduri belah pompuan.. itu tugas parents pmpuan 2, kalo x mampu buat kenduri kecik..

sekian terima kasih..hehe

Related Posts with Thumbnails