05/07/2010

ikhlas ke?

assalamualaikum..
salam tade idea nak wat intro.. sila buat intro masing-masing..~

aku ingat nak taip entri pendek je ni.. tapi tataw la tercapai ke tidak kependekkan entri aku.. korang bukan tataw jari ni kalo da mula tekan kibod, bukannye reti nak benti pun.. tambah2 lak aku ni jenis yang suke membebel dan mengarot.. paham2 la.. ni baru aku, belom ag mamat suwel yang duk skali ngan aku sejak lahir ag tu.. kalo dye yang taip, tataw bile la ending entri ni.. haha..

ikhlas? nampak? reti eja? baca pun reti kan?

ikhlas ni sesuatu yang tak dapat kita ukur.. tak kesah r ngan pancaindera ke, skala richter ke, mahupun pembaris yang harga dopsen tu.. ala, pembaris yang ade dua lubang kat tengah uh.. yang ade bagai2 kaler tu.. ingat ag tak? *apsal tetbe cakap sal pembaris neyh?*

tapi, yang aku herannye, apsal sesetengah manusia skang ni boley ukur keikhlasan dorang..? lagak macam dye leyh nampak lak ikhlas tu cane.. kalo korang betol2 taw, cube citer sikit ikhlas tu cane? ade idung tak? ade macam fahrin ahmad ke ikhlas tu? ke macam aaron aziz? tak jugak? da tu cane rupenye?

nape aku cakap macam tu? sebabnye, masyarakat skang ni suka ngat mempersoalkan sal keikhlasan seseorang.. sikit2 tanye, "ikhlas ke?" .. tade soklan laen ke nak tanye.. soal ikhlas tak ikhlas tu diantara si pemberi ngan Allah je.. yang menerima tayah r sibok2 nak tnye cenggitu.. kalo si pemberi tu ikhlas, dapatlah pahala tuk dye, tapi kalo dye tak ikhlas sekalipun, si penerima taleyh nak persoalkan.. betol tak?

jadi, tayahla nak persoalkan keikhlasan seseorang.. bersangka baek setiap masa dan anggaplah seseorang itu berbuat sesuatu dengan keiklasan.. walaupaun hakikatnye beliau tidak ikhlas.. haha..

okeyh.. tu je.. pendek je kan? ngaa~






nota kuku ;
1. entri tade kena mengena dengan kehidupan sehari-hari.
2. kepada 'kau', best tak dapat durian runtuh? hakhakhak.
3. tahniah kepada team oren starbiel@honduras kerana telah mengekalkan kejuaraan piala exco.


Thank you for reading this entry !

16 comments:

Fatin Aliyya said...

btl2..keikhlas xleh diukur dr prs rupa n fzikal manusia ..enthlah sekrg kn manusia x leh beza yg mn 1 btl yg mn 1 tak..

kdg2 nmpk jek mcm ikhlas tp heboh2 kt org x leh jgk, x kena gaya nmnya tue..hailah...enth aku pn x taw nk ckp cemana lg..

lu pikirlah sendiri bak kata nabil.=D

sbbnya hny kt n allah sj yg tahu sp kita sebenarnya...wallahualam..

jane said...

ikhlas ssuatu yg susah diukur ;((
huhuhuhu

A.S.I.A.H said...

seseorang tu nampak ikhlas bila dia bsungguh-sungguh nak wat ape yang dia nak wat..hehehe

Anonymous said...

laye blog nih..www.bradokapak.blogspot.com

Anonymous said...

ikhlas ialah...
seumpama seekor semut hitam..
yg berada di atas batu yg hitam..
di malam yg gelap gelita..
tida siapa yg tahu akan hadirnya...

~wallahua'alam

Anonymous said...

Cik anonymes likes the entry.*sambil tunjuk 'thumbs up'* hehehe
Ikhlas ni tau..percayalaaa.. dah ukur dh td ngn pembaris 10seng..completely sincere fr the bottom of my heart.. ngee..:p *sile marah org yg nk cube ukur keikhlasan ni*

Syida Shukor said...

i pernah dengar ikhlas tu dah tak dikira kalau kita cakap ' i khlas bagi u pinjam buku ' . sebab niat tu yang penting . sharing :D

I n n z said...

aku komen neyh ikhlas taw.
hahaha !
jangan pukul aku .
xD

dakz kcek(o_O) said...

thumbs up.....
follow ya....
masyeh~
;p

syuQ said...

tudia! kene hempap ngan durian ke wey?? cmne la keadaan 'kau' tu an..harap2 x tenat r akaka

kembatolo™ said...

jane.
guan pembaris pun taley eh?haha

kembatolo™ said...

asiah.
kalo bersungguh2 tuk kerana nak dapatkan sesuatu pulak cane? hehehe

kembatolo™ said...

syida shukor.
ye eh? i tak penah dengar pon.. haha

kembatolo™ said...

innz.
cane ko taw ko ikhlas? cbe gtaw sikit.. haha

kembatolo™ said...

dakz kcek.
tengs folo~hihi

kembatolo™ said...

syuq.
aik? apsal ko komen pasal 'kau'? orag laen sumer cakap pasal ikhlas ni..kua tajuk ni weh.. hahaha

Related Posts with Thumbnails