21/05/2010

sedarkah aku?


assalamualaikum..
salam alaik..
kaifa haluk? hal antum bikhair?

eh2.. silap masuk bahasa lak.. sori eh..
ehem2, bertemu lagi kita dalam edisi hari jumaat, penghulu segala hari..
jadi, kalo hari jumaat, adalah sebaiknya kalo kita hiasi dengan tazkirah kan? sekadar renungan bersama.. dan juga sebagai muhasabah diri.. jangan duk leka ngan muhasabah cinta jek.. yang tu sampingan, ni yang utama.. mana2 drama or movie, kalo tade watak utama mesti tak best.. bukan setakat tak best, malah tade sape pun nak tengok.. sumer watak lam tu sumernye sampingan.. korang tengok tak kalo gitu? haha.. ade ke citer cenggitu?

okey.. sila perhatikan hadis nabi di bawah ;

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ما من امرئ يقرأ القرآن ثم ينساه إلا لقي الله عز وجل أجذم

Ertinya : "Tiada siapa pun yang membaca Al-Quran kemudian melupakannya kecuali ia akan bertemu Allah SWT di hari kiamat dalam keadaan kerdil" ( Riwayat Abu Daud ; Al-Munziri mengatakan ada perawinya Yazid Bin Abi Ziyad, hadithnya tidak dijadikan hujjah; Dhoif menurut Albani ; no 1474, hm 176)

dan ini ;

"عرضت عليّ ذنوب أمتي فلم أر ذنباً أعظم من سورة من القرآن - أو أية - أوتيها رجل ثمّ نسيها"

Ertinya : " Dibentangkan kepadaku dosa-dosa umatku dan tidak aku nampak dosa yang lebih besar dari satu surah dari Al-Quran atau satu ayat ,yang diberikan kepada seorang lelaki kemudian ia melupakannya" ( Riwayat At-Tirmidzi, bab Fadhail Quran dari Rasulullah SAW, no 2840 ; At-Tirmidzi : Gharib; Al-Munziri : Dhoif kerana perawi bernama Abd Majid Bin Abd Aziz ; rujuk Tuhfatul Ahwazi)

ha..! korang2 yang hafal quran tu, macam mana? ade rasa terpukul tak? siyes aku cakap, aku memang terasa kaw kaw ngan hadis nih.. rase macam apa yang nabi cakap tu hinggap kat atas batang idung sendiri yang mancung ni.. haha.. ops! taley gelak, tengah siyes~

aku sbenanye da lama taw tapi ntah cane masa exam ritu, terbaca hadis ni.. pastu dengan spontannye teringat kat diri sendiri.. insaf.. yela kan, memang susah nak jaga hafalan kita, tapi takkan la kita nak give up semata-mata mende tu susah? tak kan? lagipun, walau sepayah mana pun, kita kena ingat bahawa Allah tak pandang pada hasil, tapi Allah melihat pada usaha kita.. kalo kita da berusaha tapi still lupa, nak wat cane.. kena terus usaha dan usaha dan usaha lagi.. mudah-mudahan, nanti kita punya jawapan bila disoal pada hari perhitungan nanti.

akhirnya, untuk korang yang tak hafal quran tu, korang pun patut terase, sebab surah2 lazim yang korang hafal tu termasuk gak lam kategori ni.. jangan cepat ngat nak tarik nafas lega.. haha.. surah fatihah pun dikira okey!

"kita semua sama"

assalamualaikum..

rujukan : http://www.zaharuddin.net/content/view/275/90/
Thank you for reading this entry !

14 comments:

manna_salwa said...

salam,

nak tnye ye..
adekah maksud 'lupa' kan sini lupe akn hafazan tu..atau 'lupa' nk jlnkan perintah yg terkandung dlm ayt yg d hafaz? kire cm ignore je perintah dlm ayt..x amalkan..
harap bley terangkan kan insan baru belajar mcm sye ni ye..

masyeh~

kembatolo™ said...

salam.
kat sini maksud dye lupa hafalan kita uh..kira mcam kita sengaja lupa..atau kita tak amik kesah pasal apa yang kita hafal, dan tade usaha tuk kekalkannya..orait?

manna_salwa said...

oo.. cenggitu kah..
masyeh encik.
:)

syahira ariff said...

opsss
terasa giler
seyes brape juzu' jer yg aku ingat skang nie
benarlaa,nk jaga hafazan tue seperti menjaga unta liar
T____________T

kembatolo™ said...

eh?hafal quran jugak ke?tahniah2.. haha..sama2 usaha,moga masing2 dapat jaga..hoho

Fasya Abdy said...

erm...betol2 sgt..ilmu yg sket klw beramal dengannya lagi mendapat keuntungan d cc Allah...dan mcm tu la sebaliknya...

btw...thx komen at my entry (about pengemis)...of cos marah sbb dua2 :)

LORD ZARA 札拉 said...

huhuhu~
sentap juga baca ni~
terima kasih mengingatkan~
=)

kembatolo™ said...

fasya abdy.
taw takpe..ilmu sikit tapi beramal lebih baek dari ilmu banyak tapi hampeh..kan kan?

kembatolo™ said...

lord zara.
halamak..da buat cikgu tersentap la..tape ke?tak dosa ke saya ni cikgu?hahaha..

bolabola said...

bgush en3 kali neh. trase gak act. hahaha. *kne ckp ngn ustaza neh! ustaza, sy ad yg lupe hfzn ustaza suh hapal uh!kne siram ta??kne rotan ta?? ekeke. adeyh. XD

kembatolo™ said...

bolabola.
ni usataza nak jawab..tak kena pape, cuma ustaza nak cubit je..bia kasi lebam sikit..hahaha..

Admin said...

salam kembatolo...


satu peringatan buat semua...emmm....

http://coretanmayaku.blogspot.com/

ღ TeRU²bOzUღ said...

Alhamdulillah :DD

insan said...

yup..saya pom terasa~ (-.-")

Related Posts with Thumbnails