08/08/2011

Sudah Cukupkah Baktimu?

Assalamualaikum.




Alhamdulillah, syukur kepada Pemberi rahmat. Selawat dan salam kepada nabi junjungan, Allahumma sholli 'ala sayyidina muhammad.


Duhai anak..


Kau punya orang tua bukan? Setiap seorang dari kamu pasti memiliki sepasang insan yang bergelar ibu bapa kerana jika mereka tiada, kau takkan mampu lahir ke dunia ini. Kau adalah pemberian dari Allah melalui mereka kepada mereka. Adakah kau tahu itu?


Tapi pernahkah kau fikir selama kau menghirup segarnya udara di bumi Allah ini, sudah cukupkah jasa yang telah kau curahkan kepada mereka yang bergelar orang tuamu? Baktimu kepada mereka yang telah berpenat lelah membesarkan kau? Mendidik kau dari kecil hingga kau tahu membezakan antara baik buruk sesuatu perkara? Pernah?




Satu persoalan dari aku. Jika kau rasa jasamu kepada mereka sudah memadai, beranikah kau untuk tidak menyesali diri andai mereka telah pergi untuk selama-lamanya? Berbekalkan budi yang telah kau berikan kepada orang tuamu, adakah ia mampu untuk merelakan pemergian mereka tanpa timbul secebis pun sesalan dalam diri kau? Mampukah kau?


Dan juga selama kau memegang amanah sebagai seorang anak, pernahkah kau jadi satu kebanggaan bagi mereka? Bangga kerana mereka berjaya membesarkan seorang anak dengan penuh didikan? Didikan dalam agama juga akhlak serta pelajaran. Pernah?


Sejujurnya, adakah kau mampu menghasilkan senyuman di wajah mereka setiap kali mereka memandangmu?


ibu bapa


Atau..


Kau lebih banyak mengalirkan air mata dan menyebabkan penyesalan pada diri mereka kerana tidak mampu mendidik kau seperti mana yang telah dipertanggungjawabkan oleh Allah sedangkan setiap kesalahan itu sebenarnya bukanlah berpunca dari mereka. Padahal sifat diri kau yang menyebabkan kegagalan didikan mereka. Wajarkah mereka dihukum kerana kau?


Bagi aku, aku bersyukur setinggi syukur kerana aku masih punya ibu bapa hingga ke saat ini untuk aku mencurahkan bakti. Allah masih beri aku peluang untuk aku menanam jasa kepada orang tuaku. Aku masih mampu menabur budi kepada mereka sedangkan ketika ini masih ramai yang tidak mengendahkan kedua ibu bapa mereka. Na'uzubillah.




Walaupun seluas lautan biru jasa yang kau taburkan, walaupun setinggi gunung bakti yang kau curahkan, semua itu takkan mampu menandingi pengorbanan mereka kepada kau. Akan tetapi, jika demikian, cukuplah sekadar ia mampu mengelakkan diri kau dari dihurung penyesalan akibat kurangnya baktimu kepada kedua insan tersayang pabila tibanya masa mereka dijemput Allah. =)


Berbakti dan berbuat baiklah kepada orang tuamu selagi mereka masih mampu tersenyum dihadapanmu. Hiaskan setiap saat dalam hidup mereka dengan senyuman kebanggaan di bibir mereka kerana memiliki anak sepertimu. Dan ingatlah, redha Allah itu seiring dengan redha orang tuamu terhadapmu - izuddinrahim. 


berbuat baik kepada ibu bapa
Thank you for reading this entry !

11 comments:

Maya Lisa said...

maya tamau disampuk. maya nak komen je !!

maya sayang ibu ayah maya !mekasih ingatkan saya untuk berdoa ^^

hiro said...

terharu...

Qaseh dalia adelia said...

belum lagi bro T_T..

Umie Artoqiemie said...

jom sama2 doakan mereka.

hafidah said...

sy syg ibu dan ayah sy..-__-
smoge mereka sntaise dilindungi allah..kite x kn pnah termampu tuk membalas budi dan jasa mereka t'hadap kite..

Hizami Rahim said...

belum!!!
sampai bile2 pon takkan pernah cukup.
:')

hazura hassan said...
This comment has been removed by the author.
hazura hassan said...

"Ma ridhallahu illa fi ridha-il-walidaini
(Redha Allah terletak pada redha ibu bapa)
Ma baqa-ul-kaunu illa bi hanani-l-abawaini 2x
(Tiada kejadian yang kekal tanpa kasih keduanya) ulang
Abul insanu ba'dah Allah aula bil mahabbah
(Lepas Allah keduanya paling utama dicinta)
Kullu man yughdhibu illa au aba yughdhibu rabbah ulang atas
(Memarahi keduanya memarahi Allah jua)
Ya Rabbi- ighfir zunuubi waliwaalidayya
Warhamhuma kamaa Robbaya ni shoghiroo
Fa-ahibbu abawaikum lita'isyu su'adak
(Cintailah keduanya agar hidupmu bahgia)
Wabzulur ruha fidahum tajidu khairal jazak" 2x
(Pertahan sepenuh jiwa sebaik-baik perkara)


entry sentap tulang belakang. mabah, iluvuverystrong insyaAllah sampai syurga. ;DD

p/s: yang diremoved tuh panjang beno. plus, ini copy dr lagu nasyid.*kg direply plak bahse arab. masak!. hihihi..

Afikah Aziz said...

ade yg sayang Allah,sayang ibu bapa tp tutup aurat tak,ade sayng Allah sayang ibu bapa tapi solat tak pernah buat,puasa ditinggalkan,zakat xbayar..walau camne sekalipun die jaga ibu bapa,berbuat baik,berbakti tp kalau xsolat,xtutup aurat xbyr zakat dan masih buat maksiat tu pun dikira xsyang Allah dan ibu bapa la kan..nak2 lagi kalau ibu bapa meninggal nnt sape nak doakan mereka,sape nak solat kan jenazah mereka,lg sedih kalau ditanya mengapa anak2 tak tutup aurat,bapa yg paling besar tanggungjawab sebab nak tanggung 4 pmpuan psl aurat ni..nauzubillah..jadi kalau sayangkan mak bapak kena la pk semua tu,bukan berbuat baik atau berbakti pd mereka je kan :)

Amirah Suhana said...

tersentuh :/

Pyka Rahmat said...

saya sayang ibu bapa saya. juga ucie. heheheh

Related Posts with Thumbnails