06/06/2011

Aktiviti : Ziarah Maqam

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.


Semalam iaitu hari ahad, 5hb jun 2011 telah berlaku satu peristiwa yang bersejarah bagi aku dan sahabat-sahabat di sini. Kami seramai 13 orang telah mengadakan aktiviti ziarah maqam para wali yang terdapat di sekitar kaherah. tujuannya hanya satu, ingin mendapatkan berkat doa di tempat bersemadinya para wali Allah bersempena dengan kami yang akan menempuhi peperiksaan akhir bermula 12hb jun nanti.


Program bermula seawal jam 8 pagi yang mana kebiasaannya pada waktu itu kitorang masih lagi terbungkam atas katil. tapi kali ni kitorang terpaksa mengorbankan masa tidur demi aktiviti yang penuh berkat ini. ececey, skema kan ayat aku? well, ada aku kisah? kehkeh. ehem, behave izuddin. -.-"


Dengan menaiki sebuah van, kitorang memulakan ziarah. aku tahu ayat dalam entry ni agak skema tapi untuk menjaga kesopanan dan kesusilaan, langkah terbaik ialah dengan menggunakan ayat skema stok format laporan budak darjah 6. sebarang komen tentang bahasa dan penggunaan kata tidak akan dilayan. =P


Memandangkan entry ni mengandungi banyak gambar, aku rasa adalah lebih baik jika aku buat 2 bahagian. part I and part II. entry part II akan menyusul selepas ni. part I pulak apa yang korang tengah baca sekarang ni lah. okay?


Cakap banyak pun tak guna. aku tahu gelodak jiwa korang nak tengok gambar. satu nasihat buat semua, gambar-gambar di bawah nanti merupakan calon-calon suami mithali, jadi harap tidak ada yang diserang simpton 'jatuh hati'. bagi sesiapa yang belum pernah menziarahi maqam wali-wali ni, aku cadangkan agar korang try sebab aktiviti ni akan menjamin ketenangan jiwa buat korang. serious tak tipu. korang try sendiri kalau tak percaya. ok then, layan gambar pulak.


DSC_0154
maqam syeikh soleh al ja'fari


DSC_0181
maqam sultan hanafi


DSC_0194
depan masjid. izwan, ammar, dan baihaqi tiada dalam gambar. kehkeh


DSC_0212
semua teruna oke! haha


DSC_0271
aku tak tahu motif gambar ni. hahaha


DSC_0288
amirul mendapatkan penjelasan dari penjaga maqam.


DSC_0308
luar masjid...(aku lupa nama hihi xD)


DSC_0351
seiring dan sejalan


DSC_0363
maqam imam as-syafi'e rahimahullah.


DSC_0404
bashrull hafi bersama cekak rambutnya

DSC_0417
di hadapan masjid maqam imam as-syafie


DSC_0443
jalan kena control. starring, izwan rahim dan al amin siddik. 


DSC_0493
>.<


DSC_0506
maqam as-syahid hasan al banna.


Bersambung part II. see ya!
Thank you for reading this entry !

12 comments:

DanieL AdiE said...

Wah..bestnye...inshaAllah..suatu hari nnti, akan jejakkan kaki ke sane..

ellieandcarl'sstories said...

gambo 2nd last sgt menarik.. tatau nape.. heeee .

cairo kah..???

Anisa Hang Tuah said...

teringin nak ke sana..

cik annur said...

:))

a's said...

teringin nak pergi makam2 ni jugak suatu hari nanti. ;')

Anonymous said...

insyaallah satu hari nanti chemay akan pergi ziarah ke sana.
:)

LynnAiza said...

ok jeles dgn korang2 yg study negara2 arab sana.huuuuuu~

Auni Aizie. said...

seriusss aku dahh lama teringinn nak g sanaaaa .

uwaaaa . sobs sobss.

btw, cantik cekak bashrul hafi .
ahha. Kbai.

Unknown said...

seronoknya dapat pergi makam wali.bukan semua orang kan berpeluang ke sana

Unknown said...

bestnya dpt pg sana ye? nk pg juga..

cimöt said...

sonoknyeee..mcm peringatan pegi place camtu..yeahhh one day i'll be there..

Farah Hanim Mohd Alwi said...

wahh, bestnye boleh pegi maqam wali T___T kaherah, bbrape tahun lagi ana pegi sane :P

Related Posts with Thumbnails